Újbuda két fontos kulturális központja, az A38 Hajó és a Fonó Budai Zeneház idén is megrendezi az Újbuda Jazzfesztivált. Az elmúlt években igazi nemzetközi esemény lett a hagyományosan szeptember eleji programsorozatból, olyan komoly fellépőgárdával, amely bármelyik nyugat-európai fesztiválon megállná a helyét. Súlyos avantgárdtól hagyományos szvingig, egyedi és különleges együttműködésektől fiatal pályakezdőkig, határokat átszakító kísérletezőktől nagy nevű klasszikusokig terjed a fesztivál spektruma. Ma már nyugodtan elmondhatjuk: Magyarország egyik legrangosabb jazzfesztiváljáról van szó, amin mindenki megtalálja a neki tetsző műfajt, előadót, stílust és hangvételt.
A hajón idén a nemzetközi porondról két osztrák, egy horvát és egy belga produkció érkezik.
A fesztivál első napján, azaz szeptember 22-én a belga Stavroz érkezik a fedélzetre, akik a jazzre jellemző hangszereket és íveket ötvöznek elektronikus zenei eszköztárukkal.
Másnap, szeptember 23-án a zágrábi power-schizo-funk instrumentális trió, a Sfumato és a popot, a funkkal, a soullal és r’n’b elemekkel vegyítő osztrák Candlelight Ficus érkezik a hajóra.
Az utolsó napon, 24-én szintén egy ausztriai zenekar, a Smooth Monkey színesíti a fesztivált. A Smooth Monkey egy olyan banda, amelyet csak egyszer látsz egy adott felállásban életed során. Műfaji korlátok nélkül, a világ különböző előadóival való állandó kombinációk mellett az „AnV” és „Big P” néven ismert két főelőadó minden tekintetben megbontja a zeneelméletet. A Smooth Monkey remekműveiben keveri az alternatív hiphopot, az r’n’b-t, a funkot, a soult, a pszichedelikust és a hagyományos rockot, a popot és sok más műfajt.
Hazai előadók közül az első, 22-i napon az energikus és improvizatív, intenzív egymásra figyelésből születő repetitív groove-okra és szokatlan témákra épülő free punk zenekar, a Muri No Muri és az avantgárd Gentry Sultan lép fel a hajó orrstúdiójában. Utóbbi az iráni–amerikai származású, de budapesti székhelyű, klasszikusan képzett énekesnővel, Tara Khozeinnel egészül ki, aki a klasszikus éneklés és a fizikai színház metszéspontjait, valamint a zaj, a beszéd és a dallam kölcsönhatását kutatja.
Szeptember 23-án a hetvenes évek soul- és funk zenéjében gyökerező tánczenét játszó Kéknyúlé a főszerep, amely egyedülálló színfoltja a hazai klub- és fesztiválkörforgásnak. Ugyanezen a napon az orrstúdióban lép színpadra a nem európai kultúrák zenéiből, az amerikai minimalizmusból és a pszichedelikus, rituális zenékből inspirációt merítő Decolonize Your Mind Society is.
A szeptember 24-i zárónapon az osztrák Smooth Monkey után a robbanékony, improvizatív koncertjeiről híres hari_drama lép az A38 színpadára, akik bátran merítenek a világ minden tájáról energiát.
Fonó Budai Zeneház
A Fonó első, szeptember 22-i koncertjén a kamarazenei igényességű, egyszer melankolikus és elgondolkodtató, máskor vibráló és sodró lendületű, improvizatív Borbély Mihály Polygon áll színpadra, akiket a jazz különböző irányzatainak, valamint a Kárpát-medence és a Balkán zenei örökségének ötvözése jellemez érdekes dallamfordulatokkal, olykor finoman áttetsző, máskor erőteljes ritmusokkal és kortárszenei elemekkel.
A Borbély Mihály Polygon mellett az este másik főszereplője az a Kodály Spicy Jazz, aminek kulcsfigurája a jazztől a pop-rockon át a metálig számos műfajban otthonosan mozgó Cséry Zoltán. A zongorista-zeneszerző-producer újragondolta és 21. századi szempontok alapján hangszerelte át Kodály Zoltán néhány közismert művét. A minőségi, mégis könnyed és trendi, laikusok számára is befogadható jazz-zenével fűszerezett Kodály-darabokon át remélhetőleg még szélesebb közönséghez juthat el a „zenei üzenet”.
Másnap, szeptember 23-án egy óriási tripla koncerttel készül a Fonó a fesztiválra:
egyik szereplője a Tariqa lesz, aminek alapítója, a marokkói Said Tichiti volt az első, aki a gnawa zenét bemutatta és szélesebb körben ismertté tette Magyarországon. A gnawa a fekete-afrikai és az arab kultúra keveredésének metszéspontján alakult ki, jellemzője a gyorsuló és fokozódó, erős érzelmi hatást kiváltó monoton, de mégis folyamatosan változó ritmika és a különleges basszuslant, a guembri használata.
Az est második szereplője a jazzben alighanem egyedülálló felállású – Tóth Viktor szaxofonos, Lukács Miklós cimbalmos és Orbán György nagybőgős alkotta –, évek óta működő, dobos nélküli Tóth Viktor Arura trió fontos jellemzője, hogy előadásaik során folytonosan változik a hangszereik szerepe. A formáció széles spektrumú zenei szövetében jócskán jut szerep a cimbalomnak és a bőgőnek egyaránt.
Végül, de nem utolsósorban ezen az estén lép színpadra Kovács Linda és Bögöthy Ádám duója is, akik az ének és a nagybőgő párosításával képesek megtölteni a koncerttermet. A páros zenéjében az akusztikus hangzás a tradíciók iránti tiszteletet sugallja, míg az elektronika megjelenése egyfajta reakció a jelen hatásaira. E két szemlélet összegyúrásának eredményeképpen valóban komplex és változatos zenei anyag szólal meg, melynek gerincét főként saját kompozíciók alkotják.
A szeptember 24-i, utolsó napon a Blue Canarro Group és az Orbay Lilla Quintet áll a Fonó színpadára.
A Blue Canarro Group egy igen egyedülálló felállás. Nem túl jazzes, de nem is hétköznapi, ellenben fülbemászó dallamokkal és egy egészen nem szokványos, kilencfős felállással érkezik. A tagok zenei játékuk mellett olykor egymást váltva, hol pedig több szólamban énekelve szólaltatják meg dalaikat.
Nyitókép: Andrew Hefler, a Kéknyúl zenekar énekese. Fotó: Bajcsi Dávid