Bérczes László, a kaposvári Csiky Gergely Színház rendezője és dramaturgja a Szigorúan ellenőrzött vonatok című tragikomédiával szerepel a XV. POSzT versenyprogramjában. A rendező a kaposvári színház színeiben egymást követő harmadik alkalommal vesz részt a Találkozón, tavaly Bányavakság című rendezése (amely szintén a tragikomédia műfajába sorolható) volt látható a színpadon. A Szigorúan ellenőrzött vonatokkal Bohumil Hrabal kisregényét adaptálta színpadi formába. ?Az én generációmnak még nem volt kérdéses, hogy a Hrabal-műveket el kell olvasni? ? mondta a rendező, mikor a könyvvel való kapcsolatáról kérdeztük. Munkájában inkább ehhez, az eredeti történetváltozathoz kívánt hozzányúlni és nem Jirí Menzel legendás filmadaptációjához. ?Igyekeztem elfelejteni a filmben látottakat ? jóllehet akkor, amikor a színpadra vitellel kapcsolatban egy-egy kérdés felmerült, megnéztem, hogyan oldották meg az adott problémát a filmvásznon?.
A történet a második világháború idején játszódik: főhőse Miloš, az ifjú forgalmista, akit sikertelen öngyilkossága után kiengedtek a kórházból, ezért újra szolgálatra jelentkezik az állomáson. Az itt dolgozók szedett-vedett egy társaságot alkotnak: köztük van először is Hubicka úr, a nagy szoknyavadász és bohém életművész, aki egy unalmas szolgálati éjjelen az összes fellelhető hivatalos bélyegzőt rányomja a távirász kisasszony pucér ülepére. Az eset nyomán gerjedő botrány legfőbb kárvallottja természetesen nem Hubicka forgalmista, hanem az állomásfőnök úr, a megszállott galambtenyésztő, aki csak ezekért az apró szárnyas jószágokért él-hal. Ebbe a kisszerű, ám a háborús körülmények között mégis idillinek tetsző világba robog bele egy szigorúan ellenőrzött vonat, egy lőszerszállitó katonai szerelvény, amelyet Hubicka forgalmista úr szive szerint felrobbantana. A hősi feladatra helyette azonban az immár férfivá érett Miloš vállalkozik.
?Mindenkinek a saját története a fontos? ? mondta Bérczes László, mikor a ?kisemberek? életében rejlő tragédiáról kérdeztük. Hiszen véleménye szerint nem is beszélhetünk kisebb vagy nagyobb emberekről, mindenki egyformán fontos. Ilyen értelemben Miloš sorsa is tragédia. A szereplők tisztában vannak a körülöttük hömpölygő történelemmel, azzal, hogy Drezdát valahol ott a horizonton időközben lebombázták. Most mégsem ez a lényeg: a lényeg a férfivá érő Miloš, aki egy nap alatt elér a teljes kiteljesedésig. Egy igen fiatal színészgárda hordja a vállán a darabot: Milošt Fehér László, Mášát és Zdeničkát Szvetnyik Kata alakítja. Előadásukat Rozs Tamás zenéje és Háy János dalszövegei egészítik ki.
Háy János kifejezetten a darabhoz írta ezeket a szövegeket: együttműködésük Bérczes Lászlóval hosszú múltra tekint vissza, elég a Nehéz című darabra, vagy a Gézagyerekre visszagondolnia az író munkásságát ismerőknek. Mint azt a rendező elárulta, ez a közös munka a közeljövőben egy új darabbal is gazdagodni fog: Háy János egy novelláját dolgozza majd számára a színpadra.
A január óta Kaposváron játszott Szigorúan ellenőrzött vonatokat jól fogadta a pécsi közönség is a június 9-én tartott délutáni és esti előadásokon. Bérczes László ugyanakkor kissé elégedetlen: ?azt szeretem elérni, hogy a nézők, mikor sírni kell, sírjanak, mikor pedig nevetni kell, nevessenek. A kacagásokat hiányoltam a mostani előadáson.? A fő kérdés persze az, hogyan élte meg a darabot a zsűri - ez pedig csak a szombati záró gálán fog kiderülni.
(Az interjút később teljes terjedelemben közöljük.)