Ön szerint mi történne, ha egy profi zenekar dirigens nélkül kezdene el egy szimfóniát?
Mindenféle irányítás nélkül el sem indulna a zene. A játék stílusához, arányaihoz, erejéhez, milyenségéhez kellenek a karmester döntései. A dirigens ízlésén és lelkületén múlik, hogy miként szólal meg a melódia.
Milyen elvárásai vannak a karmesterversennyel kapcsolatban? Hogyan látja: mit hozhat egy ilyen megméretés?
Csak a dobogó jelent igazi sikert. Az nemzetközi szinten pozícionálja az embert, minőségi fellépési lehetőségeket teremt.
Az első fővárosi szűrőt követően 15-en jutottak el Pécsre a középdöntőbe. Miként dől el az, hogy ki milyen szintű dirigens?
Leginkább azzal mérhető, hogy a zenekar miként reagál a tevékenységére. Mert azt a legnehezebb elérni, hogy a zeneművészek úgy játsszanak, ahogyan ő vezényel. Lényeges, továbbá, hogy a zsűri ízléséhez, elvárásaihoz menyire passzol egy-egy versenyző zenei mentalitása.
Milyennek látja az életét öt év múlva?
Szeretném, ha a színházi munka mellett minél több és jobb szimfonikus zenekari feladatom lenne. Egyébként valami már elkezdődött: két hét múlva Equadorba utazom a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, az Operaházban is lesz előadásom és idén több bérletes hangversenyen fogok vezényelni az országban.
Feltételezem, a pécsi Kodály Központ ? ahol a verseny zajlik ? megdobogtatja a szívét, hiszen édesapja Cser Miklós, aki másfél évtizeden át volt a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója?
Sok szállal kötődöm Pécshez, nem csak édesapám révén, hiszen bátyám, az operaénekes Cser Krisztián is többször szerepelt már Pécsett, a Pécsi Nemzeti Színházban. Sőt a nagymamám, Cser Tímea opera-énekesnő is számtalan alkalommal fellépett a városban, jómagam pedig jártam itt fesztiválokon a Victoria Kamarakórussal, és édesapámat helyettesítettem ifjúsági koncerteken.
Mi kapcsol ki egy karmestert?
Engem a főzés, amely nagyon hasonlít a vezényléshez, hiszen az arányokon, a megfelelő pillanaton van a hangsúly, az egyéni ízlésen, a stílusérzéken.
Mi az eddigi legjobb ?étel-szimfóniája??
Mozart Requiemjét vezényeltem Szegeden, és a zenekart, valamint a teljes stábot megvendégeltem utána ? közmegelégedésre ? egy magam készítette marhapörköltre.
Cser Ádám 1979-ben született Bagdadban. Bátyja, Krisztián operaénekes, húga, Kinga a filmes szakmában dolgozik. Budapesten és Bécsben tanult vezényelni, emellett zongorán játszik. A karmester 2008-tól a zalaegerszegi színházban, 2010-től a szolnoki teátrumban vezényelt, 2003-tól karnagya a Victoria Kamarakórusnak. Cser Ádám 2012-től a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, emellett a Szolnoki Szimfonikus Zenekar karmestere. Dolgozott a Bárka Színházban és a Vígszínházban is karmesterként, és operavizsgákat dirigált a Zeneakadémián. Felesége Herczenik Anna operaénekes, kisfiuk, Ármin 15 hónapos.
Forrás: Filharmónia Magyarország