A filmes szakma képes volt összefogni saját szakmai érdekében, a megszületett törvény a kultúra más területén is érezteti hatását. A példa vonzó, más szakmák képviselői is hasonlóra törekednek, a számos írószervezet is elfogadni látszik a kulturális tárca kezdeményezését, amely nem akar beleszólni a szakmai kérdésekbe, viszont az alkotáshoz igyekszik megteremteni a feltételeket. A megszületett mozgóképtörvény valójában sokkal nagyobb fontosságú annál, mint amit a szakmai köznyelv egyszerűen csak "filmtörvény"-nek nevez. |
Janisch Attila: Másnap |
Janisch Attila: Másnap |
Janisch Attila: Másnap |
A kultúrházak ellehetetlenülése következtében már színielőadások sem jutnak el az ország legnagyobb részébe. A színházakat is rendkívül nehéz helyzetbe hozó általános ár- és áfaemeléseknek a következménye: még kevesebb új előadás születhet, ennek vonzata a színészek egyre rosszabb anyagi helyzete. Ezen fog jelentősen változtatni a fellendülő filmgyártás. Több filmhez több munkatárs, több színész, több zeneszerző és muzsikus, egyszóval több közreműködő szükségeltetik. Emellett felélednek már-már kivesző szakmák: díszletkészítő asztalos, jelmezkészítő szabó, parókát-bajuszt készítő fodrász stb. Bármilyen furcsán hangzik, a taxisok gondjai is enyhülnek, hiszen a produkciók bérelik a szolgáltatásukat. |
Vörösmarty mozi - új előtér |
Felújított büfé |
Ebből lesz a második terem |
Az a kulturális érték, ami remélhetőleg létrejön, olyan helyzetet teremthet, hogy reggelente a munkahelyeken az előző este látott kulturális esemény válik a közbeszéd tárgyává. A több film munkahelyeket is teremt, ami végül is járadékok formájában visszafizet a közös kasszába.
A kultúrházak mellett az országos mozihálózat is lepusztult, a különféle plázák megjelenésével a "kis-piszkos mozik" sorra bezártak. Méltatlan környezetben vetítették, ha egyáltalán vetítették elsősorban a magyar filmeket. A tarthatatlan helyzetet látva az NKÖM 2003-ban pályázatot írt ki az Art-mozi hálózat fejlesztésére. A pályázati pénzek felhasználásáról számolt be Hiller István a megújuló Vörösmarty moziban |
Mélyen őrzött titkok |
A pályázatnak az volt a célja, hogy nézőket vonzzon a magyar és európai, illetve egyéb "ART" besorolású filmek vetítéseire. A költségek 35%-át a pályázó önkormányzatoknak kellett kifizetniük, csak akkor kapták meg a beruházás 65%-át a minisztériumtól.
A program egyértelműen sikeres. Az 500 millió forintból 17 vidéki filmszínház összesen 379 millió 306 ezer forint, 12 budapesti mozi 120 millió 694 ezer forint támogatást kapott fejlesztésre. A pályázatok elbírálására a tárca az NKA Mozgóképszakmai Kollégiuma Forgalmazási Albizottságának tagjaiból álló bizottságát kérte fel. |
Dealer |
A törvényről:
Az új mozgóképtörvénynek köszönhetően Magyarország újra olyan hely lesz, ahol érdemes filmet gyártani és ahol érdemes odafigyelni a filmekre. Az első filmtörvény tavaly decemberi elfogadásával hazánk alapvető reformokba kezdett a nemzeti filmipar területén, noha a magyar kormány már az elmúlt év elején elkötelezte magát a magyar filmszakma fejlesztése mellett, amikor kinyilvánította a mozgóképszektor állami támogatásának megkétszerezését egészen 2006-ig. |
Kontroll |
A magyarországi filmforgatás és a magyar - külföldi koprodukciós filmgyártás promóciójára a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Magyar Filmunió angol nyelvű tájékoztatót adott ki, amelyet nemzetközi filmes fesztiválokon - Berlinben, Cannes-ban, Los Angelesben - fognak terjeszteni. Az angol nyelvű írásos tájékoztató mellett az említett fesztiválokon és filmvásárokon a törvény szakértői szakmai ill. sajtótájékoztatókat tartanak. A törvény teljes szövege hozzáférhető a NKÖM, az MMK, a Magyar Filmunió és a TERASZ.HU honlapján. |
A filmtörvény főbb rendelkezései
A filmtörvény származásuk szerint három kategóriába sorolja a filmalkotásokat: magyar film, magyar részvételű koprodukciós film és egyéb magyar részvételű film. Az első két kategóriába tartozó alkotások ugyanolyan állami források igénybevételére jogosultak, míg a harmadik kategóriába tartozó filmek az adókedvezményeken keresztül juthatnak bevételekhez. A kategorizálás egy - az európai koprodukciós egyezményen alapuló, illetve azt továbbfejlesztő - olyan pontrendszer alapján történik, amely nemzetiségük szerint értékeli a film elkészítésében résztvevőket. |
Rózsadomb |
A törvény létrehozta a Nemzeti Filmirodát, amelynek feladata a támogatást igénylő szakmai szervezetek, a filmalkotások és a hazánkban terjesztésre kerülő filmek nyilvántartása. Ennek jelentősége egyrészről az, hogy kizárólag a Filmiroda által regisztrált személyek, illetve szervezetek részesülhetnek állami támogatásban, másrészről pedig annak nyilvántartása, hogy mely filmalkotások milyen mértékben részesültek támogatásban, hiszen az elszámolásnak a következő támogatás nyújtásánál kulcsfontosságú szerepe van. A Filmiroda végzi továbbá az egyes filmalkotások besorolását a kiskorúak védelmének érdekében és a filmek kulturális értékei szerint; illetve határoz arról az újonnan elkészült produkciók esetében, hogy nemzeti vagy koprodukciós alkotásnak számítanak-e. Az Iroda egyik legfontosabb igazgatási tevékenysége az adókedvezményre jogosító igazolás kiadása a támogató szervezetek és a befektetők részére. A filmtörvény által bevezetett adókedvezmények két modellen alapulnak, attól függően, hogy az arra jogosult támogatást oszt-e el, vagy vesz-e igénybe befektetéséhez. Ennek eredményeként hazánkban az eddigiekhez képest megközelítőleg 20%-kal lesz "olcsóbb" filmet készíteni. A törvény alkotói legfőképpen ettől várják a hazai és külföldi tőke beáramlását a filmiparba. A Filmiroda jogi közreműködése reményeink szerint segít a piac szereplőinek koprodukciós alkotások létrehozásában és gyakorlati tanácsokkal szolgálhat a miniszternek a jelentős mozgóképszakmai kérdésekben. |
Szezon |
A filmtörvény által bevezetett adókedvezmények rövid leírása
Az ún. "Bérmunka-modell" (megrendelésre készülő produkciók) A "Koprodukciós modell" (nem megrendelésre készülő produkciók) Egyéb adókedvezmények |