Aase - díj 2005

Színpad

Az alapító, Gobbi Hilda számos kiváló alakítása közül az egyik emlékezetes éppen Aase anyó felejthetetlen megformálása. Rövid szerep, de felejthetetlen alakításra nyújt lehetőséget. Idén, Arányi Adrienn, Sebők Klára, Gosztonyi János és Sata Árpád vehette át a szakmai elismerést a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Arányi Adrienn

Lakner Bácsi Gyermekszínházában majd a Rádió Gyermek- és Ifjúsági Színházában kezdett el megismerkedni a színjátszással, tudását Makay Margit Színiiskolájában, majd a Színház és Filmművészeti Főiskolán tökéletesítette. Az 50-es évek történelmi körülményeitől terhes időszakában kiteljesedő színészi pályája a Déryné Színházban telt el, majd 1962-ban az Operettszínház szerződtette. Szerepekben gazdag pályája során a zenés színházi irodalom számos előadásában mutatta meg tehetségét. Több mint négy évtizede a Budapesti Operettszínház hűséges tagja. Legutóbb "A kutya, akit Bozzi úrnak hívnak" és a "Sweet Charity" előadásokban.

Sebők Klára

A Marosvásárhelyi Színművészeti Főiskola Szentgyörgyi István tagozatának befejezése után a Kolozsvári Állami Színház kiemelkedő tehetségű színésznőjeként számos főszerepet játszott, amelyet a közönség és a szakma elismerése és szeretet kísért. Sebők Klára zengő orgánumával, játékának drámai erejével, fejedelmi színpadi megjelenésével új színt hozott a magyarországi színjátszásba, mikor 1988-tól a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződött. Az utóbbi években gyakori vendége a debreceni Csokonai Színháznak. Legyen az főszerep vagy karakter-alakítás Sebők Klára mesterségbeli tudása, sugárzó tehetsége, szépsége érett művészként is beragyogja a színpadot. Jelenleg - többek között) a Csokonai Színház több produkciójában is látható, pl. Indul a bakterház (Anya) Szabó Magda: Kígyómarás (Kémery Klára).

Gosztonyi János

1949-ben a SzAk elvégzése után színészként a Nemzeti Színházhoz szerződött. 1960-ban a Déryné Színház dramaturgja, 1962-ben pedig a Thália Színház rendezője lett. 1776-1989 között a Radnóti Színpad főrendezője volt. 1950 óta tanít, egyetemei docens. Jelenleg az Új Színház Stúdiójának vezetője. Jászai Mari-díjas, érdemes művész. Sok más tevékenysége mellett kiváló karakterszínész, kitűnő versmondó és színészpedagógus. Fanyar humorával, bölcsességével, sokoldalú jellemformáló képességével a mai napig fontos a jelenléte a színpadon. Jelenleg az Új Színház Három nővér (Ferapont) és Szentivánéji álom (Théseus) előadásaiban is látható.

Sata Árpád

A Terasz kérdéseire válaszolva elmondta:

- Engedd meg, hogy kicsit dicsekedjek - kezdi a beszélgetést szerényen, mosolyogva Sata Árpád - már 1970-ben, másodéves főiskolásként fődíjat kaptam a bukaresti Színművészeti Egyetemek Fesztiválján, majd két évvel később, szintén hallgatóként, József Attila: Nagyon fáj című versével is fődíjat nyertem - erre nagyon büszke vagyok. Kolozsváron 5 vagy 6 alkalommal voltam az évad legjobb férfi színésze, egy kolléganőmmel pedig háromszor választottak meg a legjobb színpadi párosnak.
Amikor Egerben 1998-ban megalakult a Napsugár-díj, az első közönségdíjat én kaptam, majd az első páholydíjat is, ami azért is emlékezetes, mert nyertünk egy korfui nyaralást. '69 óta vagyok a pályán, de konkrét szerepálmaim sohasem voltak. Szerencsésnek tartom, hogy sokat játszhattam fő- és kisebb szerepeket egyaránt. Talán egyik legnagyobb sikerem egy 20-30 mondatos jelenet volt kishercegként A rút kiskacsa című darabban. Igyekeztem mindig megújulni, estéről-estére azt szem előtt tartani, amiről szól a színház.

- Mikor döntötted el, hogy színész leszel?

- Már az érettségi idején azt mondtam, ha megkérdezték, hogy vagy vasesztergályos leszek vagy színész. Sok előadást láttam, talán többet, mint egy városi néző, hozzánk Lővétére sok "kiszállást" tartottak. Olyan szerettem volna lenni, mint a színészek a színpadon.

- Több, mint három évtized - megannyi díj - voltak kedves szerepeid?

- Nagyon szerettem a Stílusgyakorlatot, játszani Kolozsváron a Liliomfit. Hálás szerepeim voltak Egerben a Három nővérben, a Tudós nőkben vagy a 3:1 a szerelem javára című most bemutatott operettben. Az a fontos, hogy komolyan kell venni, akármilyen hosszú mondatom is van Pláne, ha csak két percet vagyok a színpadon, annyi idő alatt kell megmutatnom magam. Elsősorban lélekkel, szívvel kell csinálni. Nincs két egyforma este, két egyforma előadás.

Sata Árpád

A Marosvásárhelyi Színművészeti Főiskola Szentgyörgyi István tagozatának befejezése után a szatmári és a kolozsvári magyar színtársulatok tagja volt. 1993 óta az egri Gárdonyi Géza színház művésze. Kiemelkedő tehetségű komikus, sokoldalú kvalitásait számos dráma és komédia fő és mellékszerepében bizonyította és ajándékozta meg vele az egri közönséget. Sata Árpád az a színész, akinek elég akár egy kisebb szerep is arra, hogy nagyszerűt alakítson és pillanatok alatt megfogja és nevetésre ingerelje a színház egész közönségét. Láthatjuk többek között az Éjjeli menedékhely (Tatár) és Kornis: Halleluja (Miksa) előadásokban.