Udvaros Dorottya |
Az önmarcangolás, az önveszejtés ingoványos talaján járnak Bartis Attila: Anyám, Kleopátra! című tragédiájának hősei. Ezt az érzést az első perctől kezdve nagyon jól sulykolja a nézők tudatába Kentaur rafináltan egyszerű, ugyanakkor nagyon látványos, csekélyke víztükörre épített játszótere. A játszó személyek alakja minduntalan úgy törik ketté a víztükörragyogásban, ahogy Bartis hősei is hagyják, hogy az élet megpróbáltatásai őket is kettétörjék. Ideig-óráig szembeszállnak a nehézségekkel, aztán amikor már-már felülkerekednek - hirtelen nem tudnak a múltjukkal szembenézni, feladják a küzdelmet, és meghasonlanak önmagukkal. |
Udvaros Dorottya - Hujber Ferenc |
Bartis Attila nem az ismeretlenségből került a Nemzeti Színház Stúdiószínpadára. Dicséret illeti az új vezetés dramaturgiáját - köztük Upor Lászlót, aki az előadást dramaturgként jegyzi -, hogy felfedező kedve elmélyült munkával párosult, amely egy szinte hibátlan matériát adott a rendező, Garas Dezső kezébe. Bartis Attilára igazán két évvel ezelőtt figyelt fel az irodalmi élet, amikor a könyvhéten megjelent Nyugalom című regénye. A kritikusok dicsérték, de érdekes módon prózában közel sem volt olyan meggyőző, (helyenként csináltnak tűnt), mint most a színpadon. Ebben az előadásban Bartis legnagyobb erősségét a dialógusai jelentik. Szinte lecsupaszítva, minden felesleges sallang nélkül koppannak a keményebbnél keményebb szavak, mondatok, még egy felesleges vessző sincs a szövegben. |
Szávai Viktória - Hujber Ferenc |
A történet, mondhatnánk, egyszerű: egy sikeres színésznő, Weér Rebeka (Udvaros Dorottya) sikerei teljében hirtelen visszavonult. Már tíz éve magára zárta az ajtót, nem mozdul ki a lakásból, csak a vele együtt élő fia jelenti számára a külvilágot. A színésznő iszonyatosan gyötri önmagát és a fiát. Az életben is nagy színjátékos, s úgy gondolja, ha hazugságba menekül, akkor megúszhatja őszinte szembenézés nélkül. Udvaros Dorottya saját megélt emlékeit is segítségül hívhatta a szerepformálásnál. |
Hujber Ferenc - Szávai Viktória |
Mint az több nyilatkozatában is olvasható volt, bizonyos jelenetek szinte szóról szóra lejátszódhattak volna, amikor édesanyja, Dévay Kamilla, az egykor ünnepelt vidéki színésznő, szintén magára zárta az ajtót. A nézőnek bizonyára más ismert színésznők tragikus visszavonulása is eszébe jut, pl. Mészáros Ági vagy valamelyik erdélyi színésznő. Bartis Attila Rebeka alakjában egy tipikusan kelet-európai színésznő sorstragédiáját írta meg. |
Hujber Ferenc - Udvaros Dorottya |
Udvarosra osztani a szerepet több mint telitalálat! Ő ma a lélekábrázolás egyik legnagyobb mestere. A figura által kínált komédiázást arca, tekintete, szájszéle picinyke rezdülésével jelzi csak, s még véletlenül sem enged a ripacskodásnak, az öncélú harsányságnak. Alig két méterre tőlünk, a szemünk előtt öregszik és fiatalodik. Csak a háta nehezedik el, és a tekintete lesz fénytelen - s már mindent elhiszünk neki. Magára vessen az a társulat, magáról állít ki minőségi bizonyítványt az a színházi közeg, amely hagyja, hogy egy olyan kvalitású színésznő, mint Udvaros, csak öt-hatévenként kapjon hasonló nagyságrendű feladatokat, és szabadúszóként pazarolja tehetségét. |
Hujber Ferenc - Udvaros Dorottya |
Hujber Ferenc (Andor, Rebeka fia) alakítása mentes minden teátrális megnyilvánulástól. Nyoma sincs annak a fenegyerek figurának, amit nem minden ok nélkül kezdtek az utóbbi időben rácímkézni. Végtelenül precíz, drámai erejű, végletekig lefojtott, értő és érző alakítás az övé. Egy pillanatra sem enged abból a kemény, idegtépő, szorongató gyermekkori fájdalomból, hogy sem az örökké a pályájával és szerelmeivel elfoglalt anyja, sem más soha nem segítette át a kisebb-nagyobb konfliktusok kezelésén. |
Hujber Ferenc - Csoma Judit |
Csoma Judit talán soha ilyen remek alakítást még nem nyújtott, mint most az öregedő nő szerepében, akit szintén jócskán megvert sors, de őt irodalmi műveltsége (talán) átsegítette a nehézségeken. Szávai Viktória Andor szerelmének szerepében a tisztaságot jelképezné, csak hát ennek a nőnek is megvan a maga keresztje. |
Tóth Auguszta - Hujber Ferenc |
A nem könnyű szereppel képes megbirkózni a fiatal színésznő. Tóth Auguszta (Rebeka hegedűfenomén lánya) szerepe nincs igazán megírva, de végtelen sok titkot rejteget, ezért van egy érzésem, hogy Bartus Attila következő színpadi műve róla fog szólni. |
Tóth A. - Udvaros D. - Hujber F. |
Garas Dezső - mondanunk sem kell - mindent tud erről a világról! Úgy is, mint szereplője, túlélője és formálója. A rendezése kristálytiszta, pengeéles - s meggyőző! |
Szávai V. - Udvaros D. - Hujber F. |
Főleg azon ifjú titánok figyelmébe ajánlható a tragédia megtekintése, akik művészi alázat, kellő invenció hiánya miatt mindenféle pótcselekvéseket agyalnak ki rendezéseik során, és mindenféle művi, látványos segédeszközöket dobnak be, hogy aztán a néző csak kapkodhassa a fejét. |
Tóth Auguszta - Hujber Ferenc |
Garas végtelen nagy figyelemmel, logikusan átgondolva, egyszersmind színészi lénye teljes odaadásával találta meg az optimális rendezői megoldásokat. A nézők katartikus élményben részesülnek - ami pusztán azért is említésre méltó, mert mostanság színházainkban ez ritkán fordul elő. |
Hujber Ferenc - Újvári Zoltán |
Fotó: Peti Péter A fotók a próbán készültek. |