Anyám, Kleopátra a Nemzeti Színház Stúdiószínpadán

Egyéb

Udvaros Dorottya
Az önmarcangolás, az önveszejtés ingoványos talaján járnak Bartis Attila: Anyám, Kleopátra! című tragédiájának hősei. Ezt az érzést az első perctől kezdve nagyon jól sulykolja a nézők tudatába Kentaur rafináltan egyszerű, ugyanakkor nagyon látványos, csekélyke víztükörre épített játszótere.
A játszó személyek alakja minduntalan úgy törik ketté a víztükörragyogásban, ahogy Bartis hősei is hagyják, hogy az élet megpróbáltatásai őket is kettétörjék. Ideig-óráig szembeszállnak a nehézségekkel, aztán amikor már-már felülkerekednek - hirtelen nem tudnak a múltjukkal szembenézni, feladják a küzdelmet, és meghasonlanak önmagukkal.
Udvaros Dorottya - Hujber Ferenc
Bartis Attila nem az ismeretlenségből került a Nemzeti Színház Stúdiószínpadára. Dicséret illeti az új vezetés dramaturgiáját - köztük Upor Lászlót, aki az előadást dramaturgként jegyzi -, hogy felfedező kedve elmélyült munkával párosult, amely egy szinte hibátlan matériát adott a rendező, Garas Dezső kezébe.
Bartis Attilára igazán két évvel ezelőtt figyelt fel az irodalmi élet, amikor a könyvhéten megjelent Nyugalom című regénye.
A kritikusok dicsérték, de érdekes módon prózában közel sem volt olyan meggyőző, (helyenként csináltnak tűnt), mint most a színpadon.
Ebben az előadásban Bartis legnagyobb erősségét a dialógusai jelentik. Szinte lecsupaszítva, minden felesleges sallang nélkül koppannak a keményebbnél keményebb szavak, mondatok, még egy felesleges vessző sincs a szövegben.
Szávai Viktória - Hujber Ferenc
A történet, mondhatnánk, egyszerű: egy sikeres színésznő, Weér Rebeka (Udvaros Dorottya) sikerei teljében hirtelen visszavonult. Már tíz éve magára zárta az ajtót, nem mozdul ki a lakásból, csak a vele együtt élő fia jelenti számára a külvilágot. A színésznő iszonyatosan gyötri önmagát és a fiát.
Az életben is nagy színjátékos, s úgy gondolja, ha hazugságba menekül, akkor megúszhatja őszinte szembenézés nélkül. Udvaros Dorottya saját megélt emlékeit is segítségül hívhatta a szerepformálásnál.
Hujber Ferenc - Szávai Viktória
Mint az több nyilatkozatában is olvasható volt, bizonyos jelenetek szinte szóról szóra lejátszódhattak volna, amikor édesanyja, Dévay Kamilla, az egykor ünnepelt vidéki színésznő, szintén magára zárta az ajtót.
A nézőnek bizonyára más ismert színésznők tragikus visszavonulása is eszébe jut, pl. Mészáros Ági vagy valamelyik erdélyi színésznő. Bartis Attila Rebeka alakjában egy tipikusan kelet-európai színésznő sorstragédiáját írta meg.
Hujber Ferenc - Udvaros Dorottya
Udvarosra osztani a szerepet több mint telitalálat! Ő ma a lélekábrázolás egyik legnagyobb mestere. A figura által kínált komédiázást arca, tekintete, szájszéle picinyke rezdülésével jelzi csak, s még véletlenül sem enged a ripacskodásnak, az öncélú harsányságnak. Alig két méterre tőlünk, a szemünk előtt öregszik és fiatalodik.
Csak a háta nehezedik el, és a tekintete lesz fénytelen - s már mindent elhiszünk neki. Magára vessen az a társulat, magáról állít ki minőségi bizonyítványt az a színházi közeg, amely hagyja, hogy egy olyan kvalitású színésznő, mint Udvaros, csak öt-hatévenként kapjon hasonló nagyságrendű feladatokat, és szabadúszóként pazarolja tehetségét.
Hujber Ferenc - Udvaros Dorottya
Hujber Ferenc (Andor, Rebeka fia) alakítása mentes minden teátrális megnyilvánulástól. Nyoma sincs annak a fenegyerek figurának, amit nem minden ok nélkül kezdtek az utóbbi időben rácímkézni.
Végtelenül precíz, drámai erejű, végletekig lefojtott, értő és érző alakítás az övé. Egy pillanatra sem enged abból a kemény, idegtépő, szorongató gyermekkori fájdalomból, hogy sem az örökké a pályájával és szerelmeivel elfoglalt anyja, sem más soha nem segítette át a kisebb-nagyobb konfliktusok kezelésén.
Hujber Ferenc - Csoma Judit
Csoma Judit talán soha ilyen remek alakítást még nem nyújtott, mint most az öregedő nő szerepében, akit szintén jócskán megvert sors, de őt irodalmi műveltsége (talán) átsegítette a nehézségeken.
Szávai Viktória Andor szerelmének szerepében a tisztaságot jelképezné, csak hát ennek a nőnek is megvan a maga keresztje.
Tóth Auguszta - Hujber Ferenc
A nem könnyű szereppel képes megbirkózni a fiatal színésznő. Tóth Auguszta (Rebeka hegedűfenomén lánya) szerepe nincs igazán megírva, de végtelen sok titkot rejteget, ezért van egy érzésem, hogy Bartus Attila következő színpadi műve róla fog szólni.
Tóth A. - Udvaros D. - Hujber F.
Garas Dezső - mondanunk sem kell - mindent tud erről a világról! Úgy is, mint szereplője, túlélője és formálója. A rendezése kristálytiszta, pengeéles - s meggyőző!
Szávai V. - Udvaros D. - Hujber F.
Főleg azon ifjú titánok figyelmébe ajánlható a tragédia megtekintése, akik művészi alázat, kellő invenció hiánya miatt mindenféle pótcselekvéseket agyalnak ki rendezéseik során, és mindenféle művi, látványos segédeszközöket dobnak be, hogy aztán a néző csak kapkodhassa a fejét.
Tóth Auguszta - Hujber Ferenc
Garas végtelen nagy figyelemmel, logikusan átgondolva, egyszersmind színészi lénye teljes odaadásával találta meg az optimális rendezői megoldásokat.
A nézők katartikus élményben részesülnek - ami pusztán azért is említésre méltó, mert mostanság színházainkban ez ritkán fordul elő.
Hujber Ferenc - Újvári Zoltán

Fotó: Peti Péter

A fotók a próbán készültek.