Ariane Mnouchkine színházi világnapi üzenete 2005. március 27. SEGÍTSÉG! Színház, segíts! Fordította: Lakos Anna |
Ariane Mnouchkine, színházrendező a 2005. évi üzenet szerzője
A Théatre du Soleil negyvenedik születése napját ünnepli. 1964-ben Ariane Mnouchkine egyetemista társaival megalapította azt a szövetkezetet, melyet Théatre du Soleil -ként, Napszínházként ismerünk, mely név azt hivatott kifejezni, mit jelent számukra a színház. Szakmai tevékenységüket Gorkij Arthur Adamov által adaptált Kispolgárok-jával kezdték a Mouffetard Színházban. |
Cartoucherie-ben, a volt fegyvergyár |
Második produkciójuk a Fracasse kapitány, Théophile Gautier könyvének adaptációja, melyet a csoport egyik tagja, Philippe Léotard alkalmazott színpadra, a francia színjátszásban ritka, sajátos elképzeléseiket tükrözve. Ez a munka kollektív megszervezésére s az improvizáció kiemelt jelentőségére vonatkozik. Bár mindnyájuk ötlete szerepet játszik az előadás létrejöttében, az mindnyájuk képzelőerejéből születik, a Napszínház személyiség-jegyeit alapvetően Ariane Mnouchkine határozza meg, aki vezeti, irányítja a folyamatokat. |
Moliére - Tartuffe |
A Napszínházat mindig kettős motiváció hajtotta: új színházi formák keresése, s egy olyan poétikus művészet színpadra vitele, mely az előadás emberi, társadalmi és politikai valóságát tükrözi. Így az 1789-ben egy falusi piac standjainál mutatványosokon látjuk a forradalom visszfényét, Helen Sixous Tambours sur la Digue (Az árvízi dobosok) c. előadásában óriás bábok jelennek meg, a Dernier Caravanserail (Az utolsó karavánszeráj) színpadán pedig kis görgős platók szállítják a szereplőket és a kellékeket a világot elárasztó menekültekként. |
Az 1789 (fotó), melynek premierje 1970-ben volt a milánói Piccolo Teatro-ban, majd Párizsban, ahol a Napszínház a vincennes-i Cartoucherie-ben, a volt fegyvergyárban (????) telepedett meg, a csoport azon törekvéséből született, hogy valami olyat hozzanak létre, mely azonos húrokon szólal meg a nézőkben és a játszókban. Az 1789-es Forradalom, a modern társadalom megszületésének pillanata segítségével a Történelem kritikáját akarták megmutatni, ahogyan az feltárul előttünk. Ez a kísérlet vezette őket, különösen Ariane Mnouckine-t oda, hogy egyre jobban elkötelezte magát a szabadságért és igazságtalanságok ellen folyó mozgalmakkal - művészként, elkerülve a téma szájbarágós kezelését. |
Mephisto |
Darabválasztásaiban Ariane Mnouchkine mindig inspirációja szabadságára hagyatkozik, s ebben az alkotó folyamatban a Napszínház folyamatosan fejlődik, erősödik.
(Fordította: Solténszky Tibor) Színházi világnap Gobbi Hilda- és Soós Imre-díjak A Gobbi Hilda életmű-díjat Kenderesi Tibornak, a Az Életmű-díjas |
Kenderesi Tibor |
Pályakezdő-díjas Hámori Gabriella az Örkény Színház, Mesterházy Gyula a Győri Nemzeti Színház fiatal művésze. |
Mesterházy Gyula | Hámori Gabriella | |
A Gobbi Hilda életmű-díjat és a Soós Imre pályakezdő díjat - amelyet a MASZK Országos Színészegyesület és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma öt évvel ezelőtt közösen alapított - a MASZK mindenkori vezetősége, mint a díj Kuratóriuma ítéli oda. |