Avignoni Fesztivál: kiemelt brit produkciók, újra magyar részvétel

Színpad

 Monori Lili a Szégyenben

(MTI) Míg az elmúlt évek programjaiban a modern táncprodukciók voltak hangsúlyosabbak, idén elsősorban a nagyközönség számára is befogadhatóbb populáris színházi előadások lesznek láthatók, amelyek között számos irodalmi adaptáció és radikális kísérlet is meghívást kapott. Több mint tíz év után magyar produkció is szerepel a fesztivál hivatalos programján: J. M. Coetzee Szégyen című regényének színpadi feldolgozását Mundruczó Kornél rendezte.
   

A július 28-ig tartó hivatalos programban 36 előadást, köztük 25 - többségében európai, emellett dél-afrikai, kolumbiai és libanoni - ősbemutatót láthatnak a színházrajongók a dél-franciaországi Avignon mintegy húsz játszóhelyén, ahová 130 ezer nézőt várnak. A "off" fesztiválon - amelynek 1161 előadására mintegy másfélmillió ingyenjegyet kínálnak - pedig 975 társulat, köztük 25 külföldi országból 114 csapat mutatkozik be a kisváros utcáin, terein, pincéiben, padlásain.
    
A seregszemle központi helyszínének számító Pápák palotájának díszudvarán a fesztivál nyitó előadásaként a brit díszvendég, Simon McBurney rendezésében A Mester és Margarita című Mihail Bulgakov-regény színpadi változatát láthatja a közönség. A brit rendező a produkciót a szöveget, a zenét és a mozgást hatalmas technikai virtuozitással ötvöző, ugyanakkor a színészi játékot középpontba helyező, Complicite nevű társulatával készítette. Itt emlékeznek majd meg július 14-én a fesztivált alapító Jean Vilar születésének centenáriumáról is, valamint itt adja elő Juliette Binoche John Berger brit szerző egyik szövegét (From A to X), amelyben egy diktatúrában bebörtönzött férfi a szerelmével levelezik.
    
A nép ellensége 
 
Orosz irodalmi adaptációval érkezik a francia Arthur Nauzyciel is, aki Csehov Sirályát viszi színre. Hatalmas várakozás előzi meg a kortárs német színház egyik legnagyobb mesterének tartott Thomas Ostermeier legújabb produkcióját, Ibsen A nép ellensége című drámájának színrevitelét, amely a gazdasági érdekeknek a demokráciát korlátozó hatásait vizsgálja. A gazdasági válság ihlette a szintén német Nicolas Stemann rendezését, amelyet Elfriede Jelinek egyik műve inspirált, valamint a francia Bruno Meyssat 15 százalék című előadását is.
    
A kortárs színházi formákra kérdez rá Stéphane Braunschweig francia rendező Luigi Pirandello Hat szerep keres egy szerzőt című darabjának színrevitelében.
   
Irodalmi adaptációval érkezik Mundruczó Kornél rendezésében és Zsótér Sándor főszereplésével a PROTON Színház társulata. J.M. Coetzee Szégyen című regényének színpadi feldolgozásával - amely májusban már látható volt a Bécsi Ünnepi Heteken - több mint tíz év után először kapott meghívást magyar nyelvű előadás a hivatalos avignoni programba. A Szégyent július 19. és 25. között hat alkalommal játsszák. Utoljára 2001-ben a Krétakör Színház Nexxt című produkciója képviselte Magyarországot a színházi találkozón.
    
Mester és Margarita 
 
A francia Christian Honoré a Nouveau roman (Új regény) irodalmi irányzathoz tartozó szerzőkről írt darabját viszi színre. A környezetvédelem kérdéseivel foglalkozik a brit Katie Mitchell a német író, Winfried Georg Sebald A Szaturnusz gyűrűi című könyvéből rendezett előadásában, valamint a Ten Billion című produkciójában, amelyet Stephen Emmot tudóssal közösen álmodott színpadra a Föld jövőjéről.
    
 Chose et Hic sunt leones

Az úgynevezett totális színház képviseletében meghívást kapott a kísérletező svájci Christoph Marthaler, aki My Fair Lady, nyelvek laboratóriuma címmel adaptálta a világhírű musicalt. A spirituális színházáról ismert olasz Romeo Castellucci The Four Seasons Restaurant című produkciójának témája a képi világ.
    

A táncelőadások közül kiemelkedőnek ígérkezik a visszatérő vendégnek számító, Franciaországban dolgozó vajdasági Nagy József Atem című koreográfiája, amelyet Albrecht Dürer metszetei ihlettek. Jérome Bel Disabled Theater című táncprodukciójában hivatásos mozgássérült színészek lépnek fel. Sandrine Buring és Stéphane Olry Chose et Hic sunt leones című előadása is a fogyatékossággal foglalkozik. Régine Chopinot Very Wetr! című koreográfiájához pedig Jean Paul Gaultier tervezett jelmezeket.