Bajor Imre, a mindentudó clown

Egyéb

A Mágnás Miska, Szirmai Albert operettje Bakonyi Károly és Gábor Andor szövegével valójában az 1949-ben, Keleti Márton rendezésében készült film bemutatója óta igazán népszerű, s azóta fantasztikus sikerszériát ért meg pesti és vidéki színházakban egyaránt. (A film minden idők nézőszámát megdöntötte, ma is rendszeresen szerepel szinte minden televíziós csatorna műsorán, ami elsősorban a nagyszerű színészi játéknak tudható be.)

Bajor Imre Oszvald Marika

Színházban is akkor szabad elővenni ezt a bohókás, szinte semmitmondó operettet, ha Miska, Marcsa, Rolla, Pixi és Mixi szerepére van megfelelő színész. Olyan színész, aki mindvégig bírja énekkel-tánccal-prózával a fergeteges tempót.
Nos, Verebes István, aki a mostani Mágnás Miskát rendezte, úgy gondolhatta, ha Miska szerepére visszacsábítja a színpadra a televíziós clownt, Bajor Imrét, már önmagában nyert ügye van, és a többi szereplővel nem is kell sem a kiválasztásnál, sem később az instruálásnál törődnie.
"A nagyérdemű úgyis Bajorra jön be!" - gondolhatta, s ezért csak rá koncentrált. Az még Verebes érdemének is betudható, hogy nem követte sem a kaposváriak példáját, akik jó évtizede produkciójukban aktualizálták a szöveget, sem a vígszínháziak példáját, akik az ének és a tánc helyett a prózára tették a hangsúlyt, és egy unalmas (szereposztási tévedésekkel teli) előadást produkáltak.

Keszei Bori - Vadász Zsolt Lenoczky Zsuzsa

Az viszont már a rendezői invenció hiányára vall, hogy túlságosan is beszűkíti a játékteret, s azon belül mellőzi a klasszikus operettjátszás alapszabályait.
Így például a bonvivánt a színpad jobb oldali, a primadonnát a bal oldali rozoga fémkanapéjára ülteti, középen tátongó üresség, és a szerelmesek nemcsak hogy nem keringőznek, de meg sem ölelik egymást.
Hosszan lehetne sorolni a kisebb-nagyobb figyelmetlenségeket, ügyetlenkedéseket, amelyek elsősorban a rendező számlájára írhatók. Pixi és Mixi szerepét a két Latabár alakítása óta alig-alig lehet felülmúlni, de azért néhányszor már sikerült elfogadható karikírozó képességgel, tánctudással rendelkező, egymást is utánozni tudó színészeket találni.

Oszvald Marika - Bajor Imre

Sajnos Faragó András és Peller Károly nem ilyenek. Udvarias Katalin groteszk eszközökkel volt hatásos Stefánia hálátlan szerepében.
Lehoczky Zsuzsa, amióta büszkén vállalja önmagát (korát és súlyát), azóta egyre erőteljesebb színésznő, kleptomániás nagymamája most is remek alakítás.
Az az operaszínpadon szép, tiszta hangjával már bizonyított (nagy reménységként elkönyvelt) Keszei Borbála mint Rolla nem tudott mozogni, nem volt mimikája, feszengett rosszul megírt szerepében. Hasonlóan csak énekelni tudott, bár elég jó hangon, Vadász Zsolt is.

Peller Károly - Faragó András
Marcsára - a szerepet eddig különböző produkciókban most negyedszer megformáló - Oszvald Marikánál nem találtak jobbat. Irigylésre méltó, ahogy ötvenévesen cigánykerekezik, ő cipeli a hátán Bajort (és nem fordítva), énekhangja is remek (prózáját már gyakorta elcsicsergi), és ropja a táncot, amikor csak lehet.
Vele ellentétben Bajor kevesebbet táncol (bár látszik, hogy sokat, nagyon sokat gyakorolt), ő viszont prózában verhetetlen, s még az éneklés is megy neki. Kidolgozott eszközeit, kifinomult játékkultúráját látva minduntalan eszünkbe jut, milyen kár, hogy egyre kevesebbet játszik színpadon, pedig tehetségével vitathatatlanul a magyar színjátszás legnagyobb komikusaihoz mérhető.
Mint tudjuk, Bajor ebben a produkcióban még a tizedét sem keresi meg annak, amit esetenként a kereskedelmi tévében felvesz, így dicsérendő, hogy hosszú idő után bizonyítani akart: színpadon is megállja a helyét.
Egymás után hozza a remekebbnél remekebb pillanatokat, visszafogottan kacsint a közönségre, és szerencsére most még mértéktartó az aktuális poénkodásban. Ha kell, surmók, ha kell, elegáns úr - nagyszerű clown!
A közönség méltán ünnepelte. Bajor szerény büszkeségére mi sem volt jellemzőbb, hogy meghajlással megköszönve a tapsot, a függöny mögé nyúlva behúzta Oszvaldot a színpadra, maga elé tolta, és a háta mögött kilépett a függöny mögé. Jusson "az ő Marcsájának" is az ünneplésből! Elegáns gesztus volt.