A Mágnás Miska, Szirmai Albert operettje Bakonyi Károly és Gábor Andor szövegével valójában az 1949-ben, Keleti Márton rendezésében készült film bemutatója óta igazán népszerű, s azóta fantasztikus sikerszériát ért meg pesti és vidéki színházakban egyaránt. (A film minden idők nézőszámát megdöntötte, ma is rendszeresen szerepel szinte minden televíziós csatorna műsorán, ami elsősorban a nagyszerű színészi játéknak tudható be.) |
Bajor Imre | Oszvald Marika | |
Színházban is akkor szabad elővenni ezt a bohókás, szinte semmitmondó operettet, ha Miska, Marcsa, Rolla, Pixi és Mixi szerepére van megfelelő színész. Olyan színész, aki mindvégig bírja énekkel-tánccal-prózával a fergeteges tempót. |
Keszei Bori - Vadász Zsolt | Lenoczky Zsuzsa | |
Az viszont már a rendezői invenció hiányára vall, hogy túlságosan is beszűkíti a játékteret, s azon belül mellőzi a klasszikus operettjátszás alapszabályait. |
Oszvald Marika - Bajor Imre |
Sajnos Faragó András és Peller Károly nem ilyenek. Udvarias Katalin groteszk eszközökkel volt hatásos Stefánia hálátlan szerepében. |
Peller Károly - Faragó András |
Marcsára - a szerepet eddig különböző produkciókban most negyedszer megformáló - Oszvald Marikánál nem találtak jobbat. Irigylésre méltó, ahogy ötvenévesen cigánykerekezik, ő cipeli a hátán Bajort (és nem fordítva), énekhangja is remek (prózáját már gyakorta elcsicsergi), és ropja a táncot, amikor csak lehet. Vele ellentétben Bajor kevesebbet táncol (bár látszik, hogy sokat, nagyon sokat gyakorolt), ő viszont prózában verhetetlen, s még az éneklés is megy neki. Kidolgozott eszközeit, kifinomult játékkultúráját látva minduntalan eszünkbe jut, milyen kár, hogy egyre kevesebbet játszik színpadon, pedig tehetségével vitathatatlanul a magyar színjátszás legnagyobb komikusaihoz mérhető. Mint tudjuk, Bajor ebben a produkcióban még a tizedét sem keresi meg annak, amit esetenként a kereskedelmi tévében felvesz, így dicsérendő, hogy hosszú idő után bizonyítani akart: színpadon is megállja a helyét. Egymás után hozza a remekebbnél remekebb pillanatokat, visszafogottan kacsint a közönségre, és szerencsére most még mértéktartó az aktuális poénkodásban. Ha kell, surmók, ha kell, elegáns úr - nagyszerű clown! A közönség méltán ünnepelte. Bajor szerény büszkeségére mi sem volt jellemzőbb, hogy meghajlással megköszönve a tapsot, a függöny mögé nyúlva behúzta Oszvaldot a színpadra, maga elé tolta, és a háta mögött kilépett a függöny mögé. Jusson "az ő Marcsájának" is az ünneplésből! Elegáns gesztus volt. |