Budapest Táncszínház - Vizuális hangjegyek

Színpad

Az élő zene és a tánc harmóniája mindig különleges élmény. Chopin zenéjének Vukán György által való tolmácsolása, az előadásmód improvizációs gazdagsága lehetőséget adott Földi Béla táncosainak, hogy egy eddig ismeretlen Chopint mutassanak meg.

Egyetlen zongora a színpad szélén úgy elhelyezve, hogy a rajta játszó Vukán Györgynek még csak periférikus látásába sem férnek bele a táncosok. S a magányos hangszer és a szólista máris meghatározza az est hangulatát: itt az élő zene nem aláfestésül, kiegészítésül szolgál, hanem a primer élményre, a most megszülető improvizációkra kell a táncosoknak mozogniuk. (A szinte kizárólagos gépzene világában meghökkentően elementáris ez a megoldás).
Alig kezdődött el a különleges produkció, máris felötlik bennem a kérdés: mit tudtunk mi eddig Chopinről? Amikor egy-egy híres pianista műsorára tűzte műveit, az ítészek mindig magasztos jelzőket használtak vele kapcsolatban: zenéje könnyed, szertelen, szikrázó és tündökletes.
Vukán viszont a táncosok számára egy egészen más Chopint is felmutat: a leleményes virtuóz időnként csupa tűz, száguldó forradalmi harcos, tele kánonimitációkkal, többszólamúsággal. Vukán merészen él a lehetőséggel, s eldobja a romantikus előadói gyakorlatot: játékában nyoma sincs a szépelgésnek.
Földi Béla táncosai vadul vetik bele magukat Vukán zongorajátékába. Nem tüllruhás, negédes lányok táncolnak a színpadon, hanem a 21. század nőalakjai. Olyan nőalakok, akik maguk hódítják meg a férfit, maguk irányítják sorsukat, s maguk taszítják a mélybe a megunt férfiút. Vukán mintegy tizenöt darabból (polonéz, impromtu, keringő, preludes, szonáta) álló zenei anyaga, improvizációi egymásba folynak, ahogy a táncosok sem epizódok láncolatát adják elő, hanem egybefüggő gondolati ívet felrajzolva nyújtanak manapság ritka drámai erejű táncprodukciót.

Földi Béla már nem először dolgozik együtt Vukánnal (Jazz-sekt, Kék rapszódia), s mindketten nagyon jól érzik, hogy a zene és a tánc elválaszthatatlan emberi ösztönökből születtek, s akár pár zenei futamban is valódi drámát lehet elmondani. Vukán Györgyről régóta tudják a zene barátai, hogy kivételes érzékkel képes interpretálni Chopin műveit. Vukán nagy érdeme, hogy nem az unalomig ismételt Jacques Loussiere-féle séma szerint közelít Chopinhez, hanem felülemelkedik a műfaji korlátokon - ő már akkor crossovert játszott, amikor még a fogalmat sem ismertük. Itt kell említést tenni a 2001-ben megjelentetett Vukán plays Chopin című lemezről, amely itthon és külföldön rendkívül meleg fogadtatásra és elismerő kritikai visszhangra talált.
Egyes nemzetközileg is mértékadó elemzők azt írták, hogy a CD-t hallgatva úgy érzik, maga Chopin játszik. Nem csoda, hiszen Vukán már 1962-ben Lengyelországban Chopin-díjban részesült. 1991-ben is készített triójával egy Chopin-felvételt, amely oly jól sikerült, hogy őket, s nem a lengyel előadókat hívták meg egy lengyelországi bemutatóra. A Táncszínházban a nagyszámú fiatal közönség hangos tetszésnyilvánítása egyben bizonyítéka annak is, hogy Chopin túlélte a divat összes változását, s ma éppen úgy hat az értelemre és érzelemre, mint saját korában. A nagy kérdés viszont az, hogy a Vizuális hangjegyek produkció mikor és hol látható legközelebb, folyamatosan akár a fővárosban, akár vidéken

Fotó: Peti Péter

Kapcsolódó írásaink:
Magyar Magic - Vukán György és a Creative Art Trio
Vukán György: Gentle Love
A MAGYAR MAGIC év eseményeiről