A Budapesti Kamaraszínház tervei

Kultpol

A belgrádi vendégjáték olyan jól sikerült, hogy a száz férőhelyes stúdiószínházba 240 széket raktak be. Sopsits Árpád rendező féltette is a darab intimitását ennyi nézőtől. Ezen viszont a szervezők csodálkoztak, hiszen a rendezők általában annak örülnek, ha pótszékes ház van.

A társulat egy része most Amerikában van, egy nyolc napos turnén New York-ban, Washingtonban, Bostonban és Torontóban, ahol többnyire magyar közönség előtt játsszák Spiró György Kvartettjét.
A csapatot Vincze János rendező vezeti, mert nekem az évadkezdés miatt itthon van dolgom.

Október 6-án lesz bemutató a Tivoli Színházban, az Utolsó tangó Párizsban, sőt az Ericsson Stúdióban már megvolt A pelikán. Milyen érdekességek várhatók az évadban?

A Tivoli bemutatója Bertolucci filmforgatókönyvét veszi alapul, de Szikora János rendezése értelemszerűen más lesz, mint a nagy botrányt kavart film volt.
Férfi főszerepét Balikó Tamás, női főszerepét Verebes Linda játssza, Verebes István lánya, akinek ez az első nagy szerepe.
Érdekességnek ígérkezik a Rose című új angol darab Vári Éva egyszemélyes előadásában, amiért megérdemelné a Kossuth-díjat. Bemutató: október 19-én a Shure-ban.
Ugyancsak ő lesz az egyik szereplője a Ghelderode két egyfelvonásosnak, amelyet Sopsits Árpád rendez decemberben a Tivoliban. Ugyanitt a második félévben O, Neill Boldogtalan hold című drámáját Tordy Géza állítja színpadra, színházunk művészeti vezetője, aki már O, Neill szakértőnek számít. Máig az egyik legjobb előadásunk az általa rendezett Amerikai Elektra.

Tivoli előtér Tivoli nézőtér

A Budapesti Kamaraszínház évek óta a mai magyar dráma egyik jelentős műhelye. Lesz idén is ősbemutató?

Igazgatásom tizenegy éve alatt 36 magyar darabot mutattunk be, és ebből húsz volt ősbemutató.
Idén is négy lesz: Békés Pál Szegény Lázárja, amelyet Sopronnal közösen mutatunk be, Németh Ákos Haszonvágy és Thuróczy Katalin Finálé című darabja az Ericsson Stúdióban, valamint Görgey Gábor Tükörjátéka Sándor János rendezésében a Tivoliban.
Hozzánk szerződött Szilágyi Tibor, aki nemcsak játszik, hanem rendez is: a Finálét. Új tagok még Stefanovits Angéla, Zámbori Soma, Törköly Levente, csupa fiatal. Nyilván a műsorválasztásunk miatt is, de hozzánk elsősorban értelmiségiek járnak, tanárok, bölcsészek, ezért nem emeltünk jegyárat.

A napokban vált nyilvánossá, hogy Ön is megpályázta a Nemzeti Színház igazgatói székét. Miért?

Azért pályáztam meg, mert szerintem az a fontos, hogy ki mit csinált eddig.
A tényekkel ugyanis nehéz vitatkozni. Tizenegy éves igazgatásom alatt az évi 560 előadásunk egy évadban mind pótszékes volt. Ez alatt az idő alatt az amerikai turné a harmincadik út, amire meghívtak minket.
Beszéltünk már a mai magyar darabok műhelyéről és a műsortervben elfoglalt fontos helyükről. Felépítettem egy színházat, a Shure Stúdiót a semmiből, és beüzemeltem a Tivoli Színházat, amely csak nyolcvan százalékosan volt kész, amikor átvettem. Mindemellett a Budapesti Kamaraszínház szakmai színvonala is magas, ezt bizonyítják nemcsak a külföldi meghívások, hanem az idei Pécsi Találkozó három díja is.
Úgy érzem, mindezek alapján elmondhatom, hogy értek a színházcsináláshoz.