(MTI) - A londoni társulat elsősorban klasszikus szerzők darabjait feldolgozó előadásairól vált világszerte ismertté, Declan Donnellan azonban hangsúlyozta, kortárs műveket is szívesen színre visznek. A rendező ugyanakkor elismerte, "akár a bányászok, akik fokozatosan hozzák felszínre a kincseket", szeret hosszan dolgozni egy-egy produkción. "Igazából jobban szeretem, ha halott a szerző" - tette hozzá nevetve: "egy próba során minden változik, ezért jó, ha van egy szilárd pont, ez nálunk a szöveg. Ha az is alakulna, megőrülnék; az olyan, mintha az embernek mindennap más lenne a felesége" - fogalmazott.
Declan Donnellan és alkotótársa, Nick Ormerod 1981-es alapítás óta több mint egy tucat Shakespeare-drámát vitt színre a Cheek by Jowl-lal. "Mindig mondjuk Nickkel, hogy több Shakespeare-előadást már nem csinálunk, aztán csak hozzá keveredünk vissza" - jegyezte meg.
A Macbeth Shakespeare pályafutásának abból a korszakából származik, amikor az író már nem volt igazán népszerű. A darab is majdnem elveszett, két színész adta ki a szerző halála után. "Az a gyanúm, hogy teljesen személyes darab, de a kutatók nem értenek velem egyet. Fantasztikus dolgozni rajta, mert olyan nagyszerűen van megírva, annyira egyszerű" - árulta el Declan Donnellan.
Mint az ír-angol alkotó felidézte, harmadik alkalommal készített előadást a Macbeth-ből; egyszer már finnül is megrendezte a tragédiát. "Huszonöt évvel ezelőtt azt gondoltam, a darab arról szól, hogy egy férfi és egy nő összeesküsznek, hogy megöljenek egy öregembert. Azóta rájöttem, hogy nem ez a legfontosabb. A gyilkosság bizonyos értelemben csak a prológusa a történetnek, amely inkább azt mutatja be, ahogy Macbeth és a felesége felfogják: megöltek egy öregembert" - elemezte a drámát Declan Donnellan.
Londonon kívül a 2010. márciusi bemutató óta a Cheek by Jowl többek között Cambridge-ben, Milánóban, Madridban, Párizsban, Berlinben és Hongkongban járt eddig a produkcióval, jövő héten pedig New Yorkba készülnek vele. Declan Donnellan tapasztalatai szerint az előadást minden közönség a helyi kontextus alapján értelmezi, amellett, hogy a Macbeth számos "örök" témáról szól: a politikai kollaboránsokról, a lelkiismeretről vagy egy házasság pusztulásáról.
A brit alkotó a kilencvenes években két rendezésével is ellátogatott Magyarországra (Amalfi hercegnő, illetve Sweeney Todd), tavaly pedig első játékfilmjének külső jeleneteit forgatta Budapesten, a stábban Robert Pattinsonnal, Uma Thurmannel, Christina Riccivel, Kristin Scott Thomasszal. "A Bel Ami különleges történet egy felszínes fiatal férfiről, akiben semmi nincs, csak egyszerűen jóképű. Ezzel hatalomra is emelkedik, mert a társadalom az ilyesmiktől van lenyűgözve" - beszélt Declan Donnellan a bemutatás előtt álló filmről, hozzáfűzve: a híres Maupassant-regény adaptációja egy kicsit a média és a politika korruptságáról is szól.