Színház a dalok mögött

Egyéb

Jordán Tamás bevezetője abszolút helytálló volt, hiszen a musicalénekesnek hatalmas rajongótábora van, közülük sokan még vidékről is eljöttek a fővárosba, hogy találkozhassanak kedvencükkel. A beszélgetés annyira izgalmasnak ígérkezett, hogy a későn érkezőknek már csak állóhely jutott, de úgy tűnt, még ezt sem bánták.

- ?Hányadik is?? ? kérdezett rá rögtön a vendég születésnapjára a moderátor.

- ?Negyvenedik? ? válaszolta mosolyogva a musicalénekes.

- ?Elhoztam neked az egyik könyvemet ajándékba? ? nyújtotta a vendég felé művét Jordán Tamás.

- ?Nagyon köszönöm. Képzeld, nekem ez a könyv már megvan? ? vette át az ajándékot Dolhai Attila.

- ?Te ezért pénzt adtál?? ? kérdezte színlelt csodálkozással Jordán Tamás.

- ?Nem. Kaptam ajándékba? ? adott csattanós választ vendége.

 

A közönség nevetett, ettől a könnyed közjátéktól már a beszélgetés elején fesztelen, vidám hangulat alakult ki a teremben. A felvezető kollegiális csipkelődés után az érdemes művész Dolhai Attila gyermekkoráról kérdezett, aki szeretettel beszélt családjáról. Megtudtuk: bár nem zenészek között nőtt fel, a szüleinek fontos volt, hogy a gyerekeik zenét tanuljanak. A musicalénekes zongorázni szeretett volna, de a hangszernek nem jutott hely a lakásban, ezért gitározni kezdett, a bátyja pedig dobolni. ?A színpadi ének úgy kezdődött, hogy egy éjszaka a vándortáborban kegyetlenül ordibáltam az asztalon, és az énektanárom azt mondta, belőled, fiam, lesz még valaki? ? mesélte gyermekkori emlékeit Dolhai Attila. ?Én azért kaptam ötven fillért, hogy ne énekeljek? ? replikázott Jordán Tamás, mely választ a közönség hangos nevetéssel jutalmazott.

A musicalénekes Postaforgalmi Szakközépiskolát végzett, majd a Zsámbéki Tanítóképző Főiskolán folytatta tanulmányait ének-hittan szakon. Kuncogva emlékezett vissza, hogy zenei tehetségét abban az időben a Zsámbéki zúzók zenekarban kamatoztatta. A kilencvenes évek legvégén a ?csigatévé? Kifutó című tehetségkutató műsorában konferálta fel a fiatal Csonka András, ahol erős hangjával és loboncos hajával különdíjat nyert, így a Karthago együttesel turnézhatott. A színművész boldog mosollyal az arcán mesélte azt a történetet, amikor a zenekar énekesét nem engedték át a határon, így neki kellett beugrania helyette. Sajnos nem tudta minden dalnak a szövegét, így a gitárosnak olykor a fülébe kellett súgnia.

Ezután beszélt a ?csüggedt korszakáról?, amikor eltávolodott a zenétől és egy bankban kezdett dolgozni. A fordulópontot a 2000-ben játszott Elisabeth című musical hozta az életébe. A szerepen keresztül megismerhette Kerényi Miklós Gábor rendezőt a Miskolci Nemzeti Színházban, aki azt mondta neki: ?ha komolyan gondolod ezt a dolgot, akkor felvételizel a Színház- és Filmművészeti Egyetemre?. Komolyan gondolta és bekerült Kerényi Imre első zenés osztályába, olyan, mára híressé vált osztálytársakkal együtt, mint Nagy Sándor, Zöld Csaba vagy Tompos Kátya.

?Magázni kellett Kerényi Imrét?? ? kérdezte Jordán Tamás. ?Szerintem még most is magázza mindenki? ? válaszolta a színművész, aki arról is beszélt, milyen sokat jelentettek neki az osztályban töltött évek. ?Az egyetemen megértettem a dalok mögötti színházat és akkor lett az egész varázslatos? ? mondta. ?Bulis osztály voltatok?? ? kérdezte Jordán Tamás. Dolhai Attila nevetve bólintott: ?Bulizós osztály voltunk. Csak én már nem nagyon mertem, mert már nős voltam.?

A színes szakmai életút után a musicalénekes a szerepeihez fűződő érzéseiről mesélt. Megtudhattuk, hogy szívesen dolgozott Béres Attilával a Cigányszerelemben, hogy a Szentivánéji álom című darabot bátor vállalkozásnak, az Oltári srácokat pedig nagyon viccesnek tartotta. Jézus eljátszása spirituálisan is sokat jelentett neki a Jézus Krisztus Szupersztárban, mert ez a szerep volt az, amelyik mindig visszafordította, amikor azon gondolkodott: abbahagyja.

A ?Hányadik?? című estsorozat egyik legnagyobb erénye, hogy nem csupán a vendégeket, de a moderátor életét is közelebbről megismerhetjük a kapcsolódó anekdotákon keresztül, aki kétség kívül rendkívül izgalmas személyiség. ?A feleségem egyszer azt mondta egy asztaltársaságnak, ahol éppen ültem, hogy Tamásban az a fantasztikus, hogy akármilyen asztalnál tud magáról hosszan-hosszan beszélni? ? tekintett vissza nevetve a múltba az érdemes művész. Ez a közönség nagy örömére az Alexandra Pódiumon sem volt másként. Olyan történeteket hallhattunk Jordán Tamástól, amelyekben olyan nagy nevek bukkantak fel, mint Trokán Péter vagy Hollósi Frigyes, aki a moderátornak persze csak ?Hollósi Frici?.

Ezeken a beszélgetéseken mindig intim hangulat alakul ki, hiszen itt egy színész nem szerepet játszik, nem azt kapja a közönség, amit a színpadon megszokott. A moderátornak sikerült lehúznia Dolhai Attiláról a Rómeó-, a Rudolf-, a Mozart-, valamint a Jézus-jelmezeket, bebizonyítva azt a közhelyet, hogy ?a színész is csak ember?. Jordán Tamás igazi moderátor alkat, olyan típusú művész, aki mindenkihez megtalálja a megfelelő kulcsot, és így hidat épít a közönség és művészvendégei között.

A beszélgetés végén megtudhattuk azt is, hogy érdemes figyelni az Alexandra Pódium programjait, mert a ?Hányadik?? következő vendége Stohl András lesz.

Írta: Jámbor-Miniska Zsejke

Fotók: Szobonyai Patrícia