Debrecenben is jár a Revizor

Színpad


arevizor_csokonaiszinhaz_vargajozsef_d__ob20110203012.jpg
Varga József A. A. Szkvoznyik-Dmuhanovszkij szerepében
 
Az orr, a Köpönyeg, a Holt lelkek szerzőjének talán leghíresebb és a színházakban is legtöbbet játszott műve A revizor, amely groteszk vígjátékként nemcsak a XIX. századi vidéki orosz társadalomról nyújt mulattatóan fonák korrajzot, hanem tértől és időtől függetlenül az általános emberi gondolkodás és viselkedés mai napig fellelhető ellentmondásait állítja pellengérre. Így az sem csoda, hogy szinte minden rendező előbb vagy utóbb színpadra állítja.
 

arevizor_csokonaiszinhaz_danielfyzsolt__vranyeczartur_d__ob20110203006.jpg
Dánielfy Zsolt (balra), mint Pjotr Ivanovics Dobcsinszkij és Vranyecz Artúr Pjotr Ivanovics Bobcsinszkijként
 
Erre a feladatra a Csokonai Színház a neves kijevi színházigazgató-rendezőt, Vladiszlav Troickijt kérte fel, aki különleges érzékenységgel képes színpadra állítani szerzőket az antik görögöktől kezdve Shakespeare-en át Pirandellóig és a mai drámaírókig.
 
?A próbafolyamat során az előadásban részt vevő színészekkel egy rendkívül izgalmas színházi utat jártunk be, eleinte egy szabadabb, improvizatívabb munkamódszerrel dolgoztunk, közös tréningek és helyzetgyakorlatok segítségével tapasztaltuk meg egymás gondolkodását és lehetőségeit, amit fokozatosan váltott fel az abszurd helyzetek, szürreális szituációk közösen megrendezett, gyakran spontán ötletekből kialakuló koreográfiája. Ezzel együtt az előadás koncepciója is sokkal összetettebbé vált, és a kezdeti elképzelés mellett, mely szerint a darab a naiv, szinte gyermeki rácsodálkozásról és reményről, illetve annak összeomlásáról szól, a hangsúly egyre inkább áttevődött arra a démoni jelenlétre, amit Hlesztakov, az ?ál-revizor? képvisel? ? mondta Vladiszlav Troickij.
 

arevizor_csokonaiszinhaz_kotiarpad_d__ob20110203007.jpg
Kóti Árpád Oszip szerepében
 
Ez az 1836-ban bemutatott mű még mindig döbbenetesen aktuális. Azt kell látnunk ? folytatja a rendező, hogy az emberi természet szinte semmit nem változott a darab megírása óta, sőt, azt is kijelenthetjük, hogy Gogol rátapintott az ember örökérvényű, lényegi tulajdonságaira: a gőg, az árulás, a csábítás, a kísértés életünk részét képezi. Nagy kérdés, hogy lehetséges-e kilépni ebből az állapotból, képes-e az ember kiszabadulni az önbecsapás ördögi köréből?
 
A darabban többek mellett Varga József, Ráckevei Anna, Kacsur Andrea, Mészáros Tobor, Garay Nagy Tamás játszik.