Dr. Cserés Miklós - 90 éve született

Színpad

''Ma itt olyan emberre kell emlékeznünk, aki - mivel egész életében irtózott a közhelyektől -, még ebben a fájdalmasan ünnepi pillanatban is előszedné a ceruzáját, hogy húzzon az őt magasztaló szövegből.

Cserés Miklós életműve a magyar rádiózás művészi rangra emelésének része. Szinte hihetetlen, hogy immáron tízegynéhány esztendeje nem láthatjuk őt, hiszen odabent a dramaturgián, aztán a rendezői szobában, melyenek ajtaja minden kezdő előtt tárva-nyitva állt, szinte központi alakja volt a Rádiószínháznak, sőt, egyidőben - ezek különlegesen jelentős esztendők voltak -, a Rádió színtársulatának vezetőjeként is Cserés Miklós volt a legszilárdabb pont. Amikor az emberség és a szakértelem szakmai szigorral párosul, sok jelentős egyéniség válik ellenszenvessé. Őt még ez a már-már kérlelhetetlen szigor se tudta kikezdeni.
Arra is jutott ideje, hogy megalkossa az első magyar rádiódramaturgiát. Mindmáig ez a mű "A láthatatlan színház" az egyetlen honi szakkönyv, melyből írók és rendezők a hangjáték technikáját, sőt: esztétikáját is elsajátíthatnák. Ha kapni lehetne.

Cserés Miklós sohasem követelte ki magának azt az elismerést, mely megillette volna. Mindössze "érdemes művész"-ként távozott az élők sorából, pedig tán jóval többet érdemelt volna. Igaz, hogy az az elismerés, melyet a tanítványok és kollégák rajongása jelentett, felért egy Kossuth-díjjal is.
Tudom, Cserés Miklós itt már közbe szólna, az óráját nézné, vagy előkapná a ceruzáját, és húzna és húzna. De most nem teheti meg. Ennél az emlékműnél e pillanatban olyan emberek állnak, akik Vele együtt öregedtek meg, akik rengeteget tanultak Tőle, akik nagyon szerették, és akik sosem bocsátják meg Neki, hogy túl hamar lépett ki a rendezői fülkéből, vagy éppen a Pagodából, ahol szinte mindig várt rá valaki. Néha elismerésre várva, néha csak azért, hogy megmagyarázza a bizonyítványát.

Dr. Cserés Miklós - Szabó Gyula háttérben Kohut Magda
 
Most nem szólhat közbe, most nem akadályozhatja meg, hogy kimondjuk: a magyar művészi rádiózás halhatatlanjai között van a helye. Műveltsége, mely legendás halkságának, és kérlelhetetlen szigorúságának aranyfedezete volt, arra kényszerítette tanítványait, hogy csak a kifogástalant, csak a szépet, csak a hitelest részesítsék előnyben.
Tagadhatatlan, hogy utána nem csupán a rendezői szék, de a produkciók is türelmetlenül vártak az utódra. Mi még jól emlékszünk azokra az időkre, amikor mikrofon elé csak kifogástalan magyarsággal beszélő szereplők juthattak.
Elképzelhetetlen volt a beszédhibás színész, a felkészületlen ügyelő, vagy a későn érkező munkatárs.
Ne kutassuk, kinek a vétke az, hogy már azt hittük, elfelejtették, ám vegyük tudomásul elégedetten, hogy az érdem előbb-utóbb megjutalmaztatik. Kissé megkésve, de most végre újra módunkban áll emlékezni Rá. Rá, aki egyben volt jóbarát és tanítómester, művész, és ugyanakkor egy műfaj mércéje is.
Mi volt a bűne?
Hogy túl hamar hagyott itt bennünket. Némi lelkiismeretfurdalással emlékezünk a félbehagyott beszélgetésekre, meg azokra a megmagyarázhatatlan kapkodásokra, melyek távozása után bekövetkeztek. Akkor már a tempó fontosabb lett, mint az igényesség, a népszerűség hajhászása átgázolt az alaposságon a hitelességen.
 
Mi, akik most kissé zavartan állunk az emléke előtt, meg kéne fogadnunk, hogy megpróbáljuk újra. Fogadalmat kéne tennni, hogy a "Láthatatlan színház"-at feltámasztjuk. Úgy, ahogy Ő csinálta annak idején.
Szerényen és igényesen.''

A stúdióban készült fotót köszönjük Szalay Zoltánnak, az emléktábla képét, Tiszaladány Önkormányzatának.