Igazi kuriózumra számíthatnak mindazok, akik december 15-én vasárnap este dacolva a hideg idővel elmennek a HM Kulturális és Szabadidő Központ Kht. Színháztermébe, hogy meghallgassák Duke Ellington Sacred Concert című egyházzenei alkotását. Két évvel ezelőtt a darab már bemutatkozott a hazai közönségnek is, ám ezúttal új hangszerelésbe "csomagolták". Az eredetileg vegyes karra írt művet Tóth András dolgozta át férfi kórusra. Duke Ellington a dzsessz muzsika egyik feledhetetlen egyénisége, aki zongoristaként és zeneszerzőként is maradandót alkotott, már a big band születésénél aktív szereplője volt a zenei életnek - mondta a Terasz érdeklődésére Fekete-Kovács Kornél, a Budapest Jazz Orchestra művészeti vezetője. Duke Ellington művészete az 1950-es évektől vett új, merészebb fordulatot, amikor megalkotta nagyobb lélegzetvételű, egész estét betöltő műveit, amilyen a Sacred Concert is - ismerteti Fekete-Kovács Kornél. |
A szvit formában íródott alkotás azonban mégis különbözik társaitól, mert egyházzenei témát dolgoz fel, amely addig nem volt jellemző a zenész művészetére, jóllehet egész életét áthatotta a mély vallásosság. A Sacred Concert ősbemutatóját követően három különböző előadás született, mert Duke Ellington koncertjein felcserélte a tételeket. A három mű egységes partitúráját aztán a kilencvenes években a dán John Hoybye és Peder Pedersen készítette el. A mű stílusa a dzsessz és az afroamerikai liturgikus műfajok elemeit ötvözi. Mint a big band dzsesszt népszerűsítő Budapest Jazz Orchestra művészeti vezetőjétől megtudtuk: a Honvéd Együttessel már másfél éve tart a munkakapcsolat és a legkézenfekvőbb kapcsolódási pont éppen ez a mű volt. A következő nagyobb előadást, amely Gershwin Porgy és Bess című operájának teljesen egyedi hangszerelésű keresztmetszetét jelenti, jövő tavaszra tervezik. Aki mégsem jutna el a december 15-i koncertre, 19-én a Benczúr Házban ugyanezt a Duke Ellington előadást megtekintheti. |