- A Kossuth-díjra a 75. születésnapom alkalmából voltam felterjesztve, de akkor is kihúztak, végül csak 1998-ban kaptam meg. Az Érdemes művész címre még tovább kellett várni, mivel Aczél György minden alkalommal kihúzta a listáról a nevemet. Ennek az az előzménye, hogy amikor 1962-ben kiléptem a pártból, megüzentem neki, felejtse el a nevemet. El is felejtette...
- A szerepek kárpótolták a későn jött díjakért, szinte a legszebb Shakespeare és O, Neill alakokat eljátszotta: Lear király, Macbeth, James Tyrone, Egy igazi úr - ez utóbbit nem is lehet mással elképzelni, csak Önnel. |
- Attól kezdve, hogy 19 évesen Pünkösti Andor Madách Színházába kerültem, meghatározó mestereim voltak. Pünköstitől tanultam meg a szakmát, már ami belőle megtanulható. Rajta kívül Gellért Endre volt a mesterem a Nemzeti Színház hőskorában 1946-195O között. Az ő keze alatt játszottam többek között A hetvenkedő katonát és az Úri murit, amellyel később a Harag György rendezte vígszínházi előadásban is találkoztam. Várkonyi tudott színházat csinálni, nem véletlen, hogy a Víg ezekben az években az ország legjobb színháza volt. Nekem pedig tíz boldog évet adott gyönyörű szerepekkel. A társulatra jellemző, hogy ha az egyik produkcióhoz öt idős, egyforma korú férfi színész kellett, akkor volt. Ha a következő darabhoz tíz fiatal színész kellett, az is volt. Az ő igazgatása alatt játszottam el egyik kedvenc szerepemet, Goyát Az értelem álmai című drámában, Marton László rendezésében. |
- Kik voltak a kedvenc partnerek ebből a nagy társulatból? - Elsősorban a férfiak: Somogyvári Rudolf, Tomanek Nándor, Benkő Gyula, Darvas Iván, de nagyon szerettem Bástit, aki rövid ideig a színházunk tagja volt, aztán visszament a Nemzetibe. A társulat egész szellemisége volt csábító, és ez az, ami után nosztalgiát érzek. Összeállt egy csapat egy produkcióra, és a próbák alatt baráti körré kovácsolódott. A képen: Aba Sámuel szerepében Imádtam a színházat, színésznek lenni számomra életforma volt. Büszke vagyok rá, hogy két nyári színháznak is alapító tagja lehettem, a Körszínháznak és a Szentendrei Teátrumnak. |
- Önről köztudomású, hogy rendkívül gyorsan tanult verset, szerepet, ezért gyakran vállalt beugrást. - Az egyik legizgalmasabb a Ljubimov rendezte Bűn és bűnhődés volt, amelyet húsz hétig próbáltak a Vígben. Szerencsére láttam egy-két próbát, így volt róla fogalmam. A főpróbán ugyanis összeesett a Szvidrigaljovot játszó Darvas Iván, és rögtön vitték a műtőbe. A képen: Székely János: Protestánsok című darabjában A másik nagy teljesítményem korábbi. Még a Nemzeti Színház tagja voltam, és Lenin halálának évfordulóját ünnepeltük az Erkel Színházban. Aznap derült ki, hogy nincs versmondó, és Máriássy Judit kultúros (későbbi filmrendező - a szerk.) engem keresett meg Majakovszkij 14 perces Lenin-versével, amelyet Bárczi Éva súgónővel egész nap tanultunk-daráltunk, evés, borotválkozás, közlekedés közben. Végül is este hibátlanul elmondtam ezt a versmasszát, a páholyban ott világított Rákosi kopasz feje. Utána átmentünk a művészbejáróval szemközti kisvendéglőbe vacsorázni. De akkor már sem én, sem a súgónő egyetlen szóra sem emlékezett a versből! - Feleségét, Gabit a hatvanas évek elején ismerte meg... - Igen, akkor éppen büntetésben voltam Szolnokon, ahol jobbnál jobb szerepeket játszottam Berényi Gábor keze alatt. A Salemi boszorkányok Proctorán kívül a Lear királyt, amelyhez meghívtam a hölgyet, akinek udvaroltam. |
Rabe: Bot és gitár(Tábori Nóra, Kern András, Lukács Sándor, Mádi Szabó Gábor) |
- Az utolsó korszaka az újonnan alakult Katona József Színházhoz fűződik.
- A Vígszínház Várkonyi halála után már nem volt ugyanaz a színház, mint korábban. Két-három évig még futottak a darabok, amelyekben játszottam, aztán bejelentettem a nyugdíjba vonulásomat. Ott is beugrással kezdtem: Bulgakov Menekülésébe Major Tamás halála miatt. Székely Gábor számomra az etalon a mai rendezők közül. Ő zárja a pályámon a Pünköstivel induló, Gellértel és Várkonyival folytatódó sort. Ha húsz évvel fiatalabb lennék, az ő színészének szerződnék - ezt meg is mondtam neki. Még hívott az Új Színházba is a Homburg hercegébe. A Katonában várt rám James Tyrone szerepe a Hosszú út az éjszakában című darabban, Zsámbéki rendezésében. Végül is szép repertoárom volt nyugdíjas éveimben is. De belefáradtam, és kezdtem nem érteni az új rendezőket, akiknek más volt a felfogásuk a színházról, mint nekem. - Ezért vonult vissza két éve? - Részben ezért, részben a vissza-visszatérő betegségeim - hörgőszűkület, infarktus - miatt döntöttem úgy, hogy 2000-ben visszavonulok. Ma már a betegség szobafogságra kényszerít, egy éve az utcán sem voltam. Az utolsó színházi szerepem Max volt Pinter Hazatérés című darabjában, amelyet a József Attila Színházban, Miskolcon és Szegeden játszottam. |