A ruha teszi a személyiséget? Csabai Attilának olybá tűnik, határozott véleménye, a külső megjelenés valamiféle elfojtott belső tartalmat, a felszínre törni nem képes, valós vagy épp álvalós egyéniséget és hovatartozást erősíti fel. Vagy burokba zárja. Megakadályozza a kitörést vagy kiráncigálja az élő húsból azt, amit az rejteget. Mert mindenkiben van valami más. Valami, ami megkülönböztet mástól. Ami lehet, hogy soha nem derül ki. Pedig bennünk van. Az eltitkolt, szégyenlős perverzió, amit a KOMPmÁNIA legújabb produkciójában nem szégyell megmutatni. Mert ezek vagyunk mi. Emberek, érzésekkel, néha csodaszépekkel, máskor visszataszítóan vulgárisakkal. Aztán egyszer csak összefolyik a kettő és a csodaszép undorítóvá válik, míg gyönyörűvé a visszataszító. Vitatkozunk magunkkal. A sötétségben csupán néhány valótlanul kék fényfolt dereng, mintha egy bizonytalanul tiszta éjjeli égbolt tárulna elénk. A lények pedig, akik keresik a helyet, az utat és önmagukat kabátjukhoz vágják félelmeiket. Segít, hogy felpróbálhassunk több ruhát is. Megérezhetjük, melyikben vagyunk önmagunk. Öltönyös, kalapos macsók, vörös ruhás démonok, ruhátlan véglények, rongyos áldozatok vagy csak emberek. Nem könnyű a döntés. Mint ahogyan nem volt könnyű értenem Csabai Attila nyelvét sem. Olyan összetetten, globálisan és szerteágazóan látja a képeket, hogy szinte képtelen voltam eldönteni, mely szálát kövessem a történésnek. A színpadkép maga az út a másba. Egy csúszda, melyen újra és újra fölkapaszkodnak a táncosok, majd ismét visszazuhannak a mélybe, a feleselő bárszékek, melyek szinte magukhoz láncolják a bizonytalanságot és az egyáltalán nem biztos talajt nyújtó föld. |
Gergye Krisztián először tehetetlen bábuként, az irányító háziállataként hever mezítelen mozdulatlanságban. A szabadság pedig, mely mindent megenged, ruhátlanságot, jelmezt, őrületet és boldogságot, ismét fogságba taszítja. Érzékletesen érzéki, ahogyan végigmegy az úton. Minden mozdulata kisebb regény. Mint ahogyan Szabó Csongor is tisztán pontosan és felkavaróan mutatja meg magát láthatóan biztos balett-technikájával. Sudár termetével Báder Nikolett magával ragad, ahogyan tűéles mozgásával kihasználva adottságait óriássá válik a színen. Erős kötődés és bizalomra épülő, komoly csapatmunka látszik abból, ahogyan e társulat dolgozik. Hiszen Domokos Flóra, Duda Éva, Gresó Nikoletta, Kulcsár Vajda Enikő, Miriam Friedrich, Szenczi Fruzsina, Scheer Magda, Szász Dániel, Petyi János és Pintér Gábor is komoly technikai tudásról és magabiztos beleérzőképességről tesz tanúbizonyságot. Ez az egészen filmszerűen megkomponált este mégis kicsit bizonytalan marad. Ha mégoly egyértelműek a jelenségek és beleégnek emlékezetembe a képek, akkor is titok marad néhány gondolat. De talán pont erről szól Csabai Attila koreográfiája, a /VERZIÓK. |