Energiaörvény

Egyéb

A szaggatottan pontos technika felsegítette a folyvást földön heverő táncosokat, hogy aztán ismét a gravitáció legyen úrrá a testeken.
Aztán jött egy másik test, hogy magával rántsa a feltápászkodót, még hosszan harcolva a föld vonzása ellen. Végül hiába minden, mert a "rozzant" testek ismét tehetetlenül fekszenek és csak a remény tartja bennük az erőt. Mert az van, temérdek.
Hihetetlen energiaörvény fogja közre e hat táncost, akik Jochem Paap, Hugh Covill és Frank Tetaz elektronikusan dübörgő basszusait is maguk mögött hagyják.

Aztán van, hogy nincs zene, csak a rozzant, máladozó zombimaradványok testrészeinek repedése, surrogása, csattanása hallatszik, melyből a művészek morbid módon komikus jeleneteket kreálnak.
A függöny néha összezárul, ám egyet közülük, a lények közül mindig kivet magából a fénylő négyzet, mely beszűkült világuk szimbóluma.
Félelem. Kíváncsiság és különös ismeretlenség tükröződik arcán a közénk vetődött idegennek. Merthogy e táncosoknak van arca. Ritka sokat mondó arca van. táncol a láb, a kéz, a mellkas, a has, a váll és táncol az arc is. Rájuk van írva az érzelem. Groteszk karakterek születnek.

Épp úgy, ahogyan a második részben, ahol az általuk érzékelt korrupciót tárják elénk. Ahol egy óriási világvevő antennát mímelő monumentális, folyton mozgásban lévő vászon a globalizált világot, a mindent látó Nagy Testvért ábrázolja.
Minduntalan megközelítik e félelmetes eszközt, melyre az "átlagos" ember metszete vetül. Aztán alulmaradnak, de még életben. A cél, hogy megmaradjanak az emberi kapcsolatok. Ám semmi több. Sajnos itt megáll a tudomány, a válaszkeresés, a konklúzió, az ars poetica. Ennél sokkal többet ugyanis nem tud elmondani a produkció, mely telis-tele van tréfával, mókával, miközben valamiféle rideg, sötét világot tár elénk.

Kétségtelen, hogy Gideon Obarzanek koreográfiája egyedi, újító jellegű és emberfeletti energiával teli. És az is, hogy e hat előadó tökéletesen egy hullámhosszon van a lüktető ritmussal, a dübörgéssel.
Talán ketten közülük, Byron Perry és Fiona Cameron még pontosabban, még technikásabban vannak jelen. Valahogy mégsem magyarázzák meg, miért.
Miért rozzant és romlott minden, miért gondolják, hogy ők ilyenek és mindenki ilyen? És hogy van-e kiút? Hogy megmenekülhetünk-e?
Ezt azért nagyon jó lenne tudni.