A történet két szálon indul, különböző időpontokban. Immár hatodik éve tekinti feladatának a Fonó Budai Zeneház az archaikus kultúrák, az igényes kísérleti, kortárs jazz és a társművészetek bemutatását. A gyakorlati megvalósítás táncházakkal, bálokkal, kiállításokkal, fesztiválokkal történik. Hadd emeljünk ki - a teljesség igénye nélkül - néhány kiemelkedő nevet: a Tükrös és az Ökrös együttesek táncházai, a Sváb Bál, a Csángó Bál, a Grencsó Kollektíva és a Dresch Quartet formabontó előadásai, az Etno Zenei Fesztivál, az Összművészeti Fesztivál. A Fonó a Magyarországon működő külföldi kulturális intézetekkel szoros együttműködésben rendezi meg programjait. E sorba illeszkedik a Fonó Records Zeneműkiadó tevékenysége is. A kiadó nagy figyelmet fordít a média által "elkövetett" - részben szükségszerű - ízlésrombolás ellensúlyozására. A mindenkori divathullámokkal állítja szembe az örök érvényű népzenéket. Olyan előadókkal, művészekkel dolgozik együtt, mint például Dresch Mihály, a Ghymes zenekar, a Makám együttes, az Ifjú Muzsikás, a Csík zenekar, avagy Lajkó Félix. Közéjük tartozik Kelemen László népzenekutató, a kiadó munkatársa is. Állhatatos tevékenységének köszönhetően jött létre az Utolsó Óra Program keretében a 45 részesre tervezett Új Pátria CD sorozat. Vágjuk itt el az első szálat, s kezdjük gombolyítani a másikat! |
"Bartók Béla kilencven évvel ezelőtt a Gyergyói-medence falvait járva, egyik levelében, félig tréfásan, félig bosszúsan ecsetelte a népzenei gyűjtőmunka nehézségeit: a régi magyar népdalok kutatója minden erőfeszítése dacára jobbára városi eredetű műdalokat, divatos dallamokat talált. |
Nos, itt ér össze a két szál. Gyűjtést kell szervezni a magyar nyelvterületen élő és muzsikáló zenekarok részvételével - adta ki a jelszót Kelemen László. |
A magyar nyelvterület középső részén a hagyományok rohamos leépülése figyelhető meg. |