Nem zavarja, ha ilyen közel tartom a mikrofont? Sáfár Mónikát nem zavarja. Született színésznő. Már a Madách Színház művészportájánál várva is, hangját hallva a "fél-civil" délutánban sugallja, hogy mestere a hangsúlynak, a szépen formált szónak. ("Amikor gimnazista voltam, osztogattak szórólapokat a szkénések, az akkor jól működő amatőr színház tagjai. De jó, örültem, itt végre lehet hülyéskedni!") Tizenhat éves volt. Jelentkezett. Felvették. Hogy mit kellett csinálni? Ugyanazt, mint a főiskolán, csak piciben. Énekelni, szavalni. ("Szerintem borzalmas rossz voltam!") De a játékkedve vitte. És elhitte, hogy színésznőnek kell lennie. Miközben az éneklés vonzotta igazán. A főiskolára nem vették föl előszörre. Másodszorra sem. A harmadik sikertelen kísérlet után jött a negyedik. Az is kudarc volt. De az ötödik próbálkozás elnyerte jutalmát. A prózai szak befogadta. ("Úgy gondoltam, ha énekelnék, akkor az csak opera lehetne!") Az első szigorú év után, másodikban lehetett sanzonversenyre jelentkezni. Megnyerte. Nem tudta, hogy mi tudódik ki ebből, mert reggel nyolctól hajnali egyig bent zajlott az élet a főiskolán. Harmadikosként szakmai gyakorlaton a Vígszínházban volt. Valaki a Nagykörúton villamosra szállt és a Madáchból átvitt neki néhány kottát, hogy nézze át. Nem húzták az időt. Már másnapra hívták próbaéneklésre. Kottát olvasni tudott, de énekelni nem nagyon tanult. ("Ezt a pályát választottam, így persze elmentem és megpróbáltam.") Az eredmény közismert. Több száz jelentkező közül Sáfár Mónika megkapta a címszerepét. Ez lett a diplomamunkája is. |
Innentől kezdve megvolt a "főcsapás iránya". Sylvia a Csárdáskirálynőben, Marica grófnő, Rosalinda Strauss A denevérjében, Glavári Hanna Lehár A víg özvegyében. Musicalszerepei között van Elisabeth, Kata a Kiss me, Kate!-ből, Kunigunda a Candide-ból, de elérkezik az opera magasztos világába is. Puccini Toscája, Örzse Kodály Háry Jánosában, Abigél Verdi Nabuccójában. Repertoárját oratorikus művek is bővítik, Beethoven IX. szimfóniája, Verdi és Mozart Requiemje - Nem szemrehányólag, de ez a sokféleség hogy jön össze? - A korábbi generációk művészei emlegetik, hogy de jó volt, amikor a régi színházigazgatók és zenei vezetők azokat a szerepeket bízták rájuk, amiket elbírtak. Gondolkodtak bennük. Ma már ez nincs így. Akinél belobban a siker, azt szívesebben hívják, hiszen már bizonyított. Így nézve, Sáfár Mónikát elkényeztette a sors. Hangja, adottságai predesztinálták, hogy gyakorlatilag sosem maradt szerepajánlat nélkül. Nem is tudott igazán nemet mondani egyikre sem. |
Ma már jobban látja, milyen az, amikor felbukkan egy tehetség és özönlenek a meghívások. Fotó: Gordon Eszter |