|
A kör (The Circle) iráni, 2000 Rendezte: Jafar Panahi, Forgatókönyv: Kambodzia Pertovi Jafar Panahi a forradalom utáni időszak független filmrendezője, akinek egyik filmjét, A fehér léggömböt bemutatták, míg a másik, A tükör ismeretlen maradt Iránban, a harmadikat pedig, A kört betiltották. Panahi tehetsége, főiskolai tanulmányai és a Kiarostami asszisztenseként szerzett tapasztalatai ismertté tették a nézők, a kritikusok és filmes személyiségek számára egyaránt. Első játékfilmje, A fehér léggömb, sajátos stílusával meg is hozta számára a hírnevet. A legutolsó filmjében (A kör), Panahi szociális látásmódja olyan merész, őszinte és hiteles, hogy emiatt két évre be is tiltották, sőt még 2000-ben a Fajr Fesztiválon sem mutatták be. Iránban a nők problémája mindig ellentmondásosan jelent meg a forradalom utáni filmművészetben, és a téma "vörös vonalnak" számított - olyan határnak vagy korlátnak, amelyet nem szabad átlépni. De A kör nemcsak az iráni nőkről szól. Az elnyomott nőket ábrázolja, és bármely olyan patriarchális társadalmat, amelyben a nők jogaiba tipornak. Hogyan is lehet egy ilyen témát úgy ábrázolni, hogy a film elkerülje a szentimentalizmust és a melodrámát? Hogyan lehet a Teheránban élő nők problémáit ábrázoló filmet úgy elkészíteni, hogy a film lemondjon a klasszikus mozi kliséinek használata a használatáról? Hogy mégis elérje a kellő hatást? A válasz A kör formai-tartalmi méltóságában rejlik. A történet és a filmelbeszélés párját ritkító és példaszerű összehangolásával, valamint emlékezetes karaktereivel a film kitörülhetetlen nyomot hagy a nézőben. (Részlet a Film International-ben megjelent kritkából. A teljes szöveg a www.filmkultura.hu/2001-ben olvasható) Ha a Filmklubbal vagy a mostani vetítéssel kapcsolatban bármilyen kérdésed van, keresd Pécsi Katalint (pecsikata@axelero.hu) vagy Surányi Verát (veranna@hotmail.com )! Budapest, 2002. 12. 02. Surányi Vera Pécsi Katalin |