Fesztivál, színház

Színpad


peergynt.jpg
Peer Gynt

A Madách Színházban két estén látható a Berliner Ensemble tolmácsolásában a Peter Zadek rendezte Peer Gynt. A Schiffbauerdammon 2004. április 8-án volt a premier, az utolsó pillanatig világított nézőtérrel játszott produkció azóta számos fesztivált megjárt. A rendkívüli vizualitású előadásban nem arról van szó, hogy elmúlik-elszalad az élet, hanem arról, hogy miközben múlik, kiteljesedik és meg is telik: élménnyel, tapasztalattal, érzelemmel. Ezek a hagymahéjak, amelynek egyes rétegei a (végül nem létező) lényeget takarják, egyszersmind az élet szeletei.

 
Két nőtől (Gryllus Dorka és Henriette Müller) vagy inkább háromtól (mert a rendező is nő, Rácz Erzsébet, aki néhány évvel ezelőtt a Vígszínházban dramaturgként dolgozott a szöveggel) tudhatjuk meg, mit tud egy férfi (Esterházy Péter) Egy nőről. (Sokat. Mindent.) Tudja, hogyan szeretünk (bár szerinte néha nem vagyunk vele tisztában) vagy gyűlölünk (a páratlan heteken), hogy szájszagunk van és természetbarátok vagyunk, satöbbi.) A németországi magyar kulturális évad keretében létrejött performansz bemutatóját a berlini Collegium Hungaricum kiállítótermében tartották. Ezúttal a helyszín a Budapest Galéria, de lesz sírás, ordítás, pörköltfőzés, üvöltő rockzene, tangó, mackónadrág meg tűsarkú. Mert egy nő, az ilyen.
 
A Katona József Színház Az emberek veszedelmes közelségében című összeállításának alapanyagát az 1950-es évek elejének színházi közgyűlésein elhangzott beszédek képezik. Zsámbéki Gábor rendezése azt az időszakot dolgozza fel, amelyben a kommunista diktatúra államosította a színházakat. A kor lenyomatát adó dokumentumdrámát színészileg az emberi játszmák ábrázolása teszi izgalmassá - mondja Elek Ferenc színművész.
 

egyno.jpg
Egy nő

Az Örkény Színházban összeszokott drámaíró-rendező páros, Kárpáti Péter és Novák Eszter újabb munkájának eredménye látható. A Búvárszínház (Nagy Endre kabaréja) felolvasószínházi premierjét a nyár elején a POSZT-on tartották. A főszerepet akkor is Polgár Csaba játszotta, aki felhívja a figyelmet arra, hogy "a darab nem elsősorban a múlt század elejének bohém, lazán élő értelmiségi figuráiról szól, akik iróniával kezdték ki a korabeli közéletet és társadalmat, hanem ma is aktuális kérdéseket boncolgat, ezért a nézők ne kabarétörténeti előadásra számítsanak."

A Radnóti Színházban új Térey János-darabot mutatnak be. A keserűen frivol és szatirikus Asztalizene helyszíne egy budai étterem, amelynek vezetőjét Csányi Sándor alakítja, aki egyéves szabadság után tér vissza színpadra.
- A Rivierában játszottam tovább, de az elmúlt évadban új bemutatóm nem volt, ezért hatott rám úgy a próbafolyamat, mint a friss levegő. Igaz, nem könnyű a verses szöveg, de segít rácsodálkozni arra újra meg újra, mi minden kifejezésére alkalmas a nyelv, és a hétköznapiságnak ad egyfajta emelkedettséget. Bagossy Lászlóval nagyon jó dolgozni, mert szabadságot ad, engedi a kísérletezést. Az általam játszott Győző sikeres ember, van egy jól menő étterme, sokoldalúan művelt, de teljesen üres és cinikus. Időnként összehívja a barátait, ám ezt is inkább saját magányossága és kétségbeesettsége miatt teszi, hogy kikényszerítse, vele foglalkozzanak. Általában pozitív hősöket osztanak rám, ez az első olyan karakter a pályámon, aki egyértelműen negatív.
 

egernaploja.jpg
Egy egér naplója      Forrás: www.bof.hu

Köztudott, ha sajt megszerzéséről van szó, Templomárnyéki Egbert nem riad vissza semmitől. Bálint Ágnes rajzfilmről ismerős meséje, az Egy egér naplója ezúttal a Budapest Bábszínházban látható. A Lénárt András rendezte előadást a 3-6 éveseknek ajánlják, a Bepillantás keretében pedig a nagyobbak is megismerhetik, hogyan használható a technika a háromdimenziós bábszínház világában.