A Gadó Gábor Quartet fantasztikus párizsi sikere

Egyéb

A Gadó Gábor Quartet lemezbemutató koncertjét a France Musiques élőben közvetítette. Franck Bergerot, a Jazzman című francia szaklap vezető újságírója egyszerűen fantasztikusnak minősítette a koncertet, Gadó Gábor játékát pedig "mesésnek" nevezte.
A Duc des Lombards klub különben színültig megtelt lelkes jazzrajongókkal, jelen volt az írott és az elektronikus sajtó számos képviselője (TSF, Telerama stb.) is. A CD megjelenését Franciaországban kiemelt figyelemmel kísérték. Így például a februári Jazzman lemezrovatában a legmagasabb értékelést (CHOC) kapta, ezen felül a lap háromoldalas cikket szentelt a Gadó Gábor Quartet bemutatásának.
Gadó Gábor gitáros három éve él Párizsban, s szoros kapcsolatot sikerült kialakítania a párizsi klubélettel, ahol értő barátokra és közönségre talált. Három párizsi muzsikussal hozta létre együttesét: Matthieu Donarier (tenor szaxofon), Sébastien Boisseau (bőgő), Joe Quitzke (dobok).

"Gábor szívesen nevezi a zenéjét fohásznak. Ettől az még lehetne szánalmasan naiv, egy bigott ember önszuggesztióból táplálkozó eksztázisa is, de pont a fordítottja ennek. Gábor úgy komponál, ahogyan a nagy misztikusok imádkoznak: az ima nem annyira az áhítat kifejezése, mint inkább a virrasztásé, a vigíliáé. Aszkézise révén igen messzire jutott a harmónia nyelvének megismerésében, és ezt csodálatraméltó tudással társítja a keleti és nyugati kultúrák határán kialakult magyar zene modális hagyományaival.
Szélsőséges tisztánlátása ragyogó felépítményeket teremt. Ez az oka annak, hogy miközben elvezet a disszonánstól az attól csak még váratlanabbnak ható konszonáns hangzásig, elsodor és kiforgat magunkból, oda juttat, ahol elveszítjük magunkat, és úgy elragad, hogy beleborzongunk"
- írja Gadóról zenéjének egyik legjobb értője, Franck Bergerot, a Jazzman vezető újságírója.

Az Orthodoxia című lemez Magyarországon készült, s felhasználja a szving és a bop hagyományos dialektusát, ugyanakkor nagyon is XX. és XXI. századi zene. Gadóék muzsikáját hallgatva éppúgy "beugranak" Henryk Górecki munkái (miséje, 3. szimfóniája, 1. szimfóniája), mint Sofia Gubaidulina műve, az Alleluja.
Gadó Gábor - saját bevallása szerint - most megengedheti magának azt a luxust, hogy napjai jelentős részében olvasgasson, elmélkedjen. A recenzens azt ajánlja azoknak a zenebarátoknak, elsősorban a komolyzene rajongóinak, akik nehezen barátkoznak meg a jazz újdonságaival, hogy vegyenek kezükbe egy jó könyvet, elmélkedjenek egy kis zugban, és közben ismerkedjenek meg Gadó Gáborék muzsikájával.
Legalább olyan érdekes kirándulást fognak tenni, mint mikor a modern irodalmat, a latin amerikai írókat felfedezték.