Geszler Györgyöt Vasarely képei is megihlették

Színpad

Hollós Máté zeneszerzőt a Geszler család kérte fel, hogy az "Hommage agrave; Geszler György" emlékkoncert előtt tartson bevezetőt.
Hollós Máté egyben az Akkord Zenei Kiadó művészeti vezetője is, s ennek a műhelynek az új kiadványa Geszler 24 prelúdium és fúga című műve is.
Hollós Máté - akinek ezen az estén Búcsú Aasétól című műve is elhangzik - a Terasznak elmondta: egy amerikai-magyar alapítvány támogatásával jelentették meg a művet. Richard Wedgeword kanadai zenetudós beleszeretett Geszler mű-kolosszusába, s ingyen elkészítette annak terjedelmes kottagrafikáját. A zeneszerző az ötvenes években írta e művét, mely a belső magányba menekülés absztrakciója.

Geszler György (fotó) zeneművész családba született 1913-ban Budapesten. Tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneakadémián végezte. Korai zeneszerzői sikerei - Gépetüdök (Búgócsiga, Síneken), Intervallen, Etüdök - rögtön az avantgarde jelentős szerzői közé emelték.
Mint zongoraművész Bartók Bélával lépett fel közös koncerten 1936-ban. 1940-ben munkásságát Ferenc József-díjjal jutalmazták. A II. világháború és az 50-es évek sorsát, alkotói lehetőségeit drámaian befolyásolták. Konzervatóriumi állásából elbocsátották, önálló műveit nem játszották, a kitelepítés fenyegette.
Ekkoriban keletkezett művei (pl. az Invenciók) a befelé fordulást, a külvilágtól a lehetséges legnagyobb mértékben való elhatárolódást tükrözik. Művészi, emberi attitűdjében - alkotói menekülés, önmaga "tisztán" tartása - megrendítő hasonlóságot fedezhetünk fel Dmitrij Sosztakoviccsal.

A nyomasztó évtizedeket követően Geszler György (fotó) csak lassan tud visszatérni a zenei életbe. Az op-art irányzat révén a 60-as évek közepén hazánkba érkező, francia-magyar Victor Vasarely festészete, strukturalista ideológiája, szigorú fegyelme, színeinek összhangzattana és esztétikája őszinte lelkesedéssel tölti el.
A lelkesedésből csodálatos barátság születik, olyan, amely további művészi munkára hangolja mindkét alkotót. Geszler megírja Öt Vasarely-kép (1972) című művét két zongorára és ütőhangszerekre, melyet Bartók Béláné Pásztory Ditta mutat be művésztársaival. E művet további, Vasarely által inspirált és neki ajánlott művek követik, melyek közül a legismertebb az Architectonikus constructio, melyet a festőművész Színes város című képéhez írt.
Geszler György 1998-ban Weiner Leó-díjat kap, s 85. születésnapja előtt távozik örökre.

Az emlékező koncerten a Geszler-művek mellett Bartók, Kurtág, Tihanyi László, Doráti Antal, Hollós Máté alkotásai is elhangzanak többek között olyan jeles muzsikusok előadásában, mint Ittzés Gergely (fuvola), Körmendi Klára (zongora), Vámos Marcell (gordonka), Klenyán Csaba (klarinét) és Eötvös József (gitár).