Gosford Park

Egyéb

A szobalány a szakadó esőben a kocsi mellett állva türelmesen várja, hogy úrnője beszálljon. Arcán kényszeredett mosoly és az örök türelem.
Ezekkel a képsorokkal indul Robert Altman új filmje, a Gosford Park. Különös világba kalauzol minket a rendező és a legjobb forgatókönyvért járó Oscart elnyerő Julian Fellowes.

1932, Angliában egy vidéki kastélyban vadászatra gyűlik össze egy rangos társaság. A tucatnyi különös vendéggel és szolgáikkal megtelik a ház, és megkezdődik a felső tízezer partija. Van itt grófnő, első világháborús hős, angol filmsztár és amerikai producer, aki mellesleg az oly népszerű Charlie Chan krimiket gyártja, amerikai színészpalánta, aki cselédnek álcázva próbál a következő filmhez élményeket gyűjteni, és csőd szélén álló üzletember.

Ebben a világban és ebben a házban minden az urak és úrnők kényelmét szolgálja. Ők lakják a ház felső szintjeit, míg az alsó szinteken a szolgák élik szerény életüket. Ahogy pereg a film, halad az idő, betekintést nyerünk mindkét világba, ellentéteikbe és párhuzamaikba, ahogyan elkülönülnek és mégis elválaszthatatlanul összefonódnak.
Egymás mellett élnek, de más-más kaszthoz tartoznak. A nyilvánosság előtt szigorúan betartják a rájuk vonatkozó viselkedési szabályokat, de ha senki se látja, a különböző osztályokba tartozó emberek közt sokkal mélyebb kapcsolatok is kialakulhatnak.
A film lenyűgöző keresztmetszetét adja egy letűnt társadalomnak. Lassacskán megtudjuk, hogy a fenti világ is ?súlyos? problémákkal küzd, egyeseknek a jóléte, másoknak a jó híre forog kockán. Intrikák és pletykák szövik át az elegáns miliőt. Közben az inasok, szobalányok és a komornyikok mindenütt ott vannak, csendesen végzik kötelességüket, és akarva-akaratlan tanúi lesznek mindennek. Visszatérve saját világukba, a lépcsők alá megbeszélik, amit megtudtak.
Érdekes párhuzam vonható a két világ között, a lépcsők alatt ugyanúgy létezik hierarchia, mint a lépcsők fölött, van ülésrend a vacsoránál, talán csak ármánykodás nincs, mert nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust.
A rendező egy aprólékosan kidolgozott és összetett filmmel örvendezteti meg a nézőket, ami egyszerre korrajz és krimiparódia, mivel a film a régi Agatha Christie művekhez hasonló történetet mesél el, de a szereplők és későbbi gyanúsítottak bemutatása sokkal hosszabb és fontosabb, mint maga a gyilkosság és az elkövető kilétének felfedése.

Robert Altman, a jellegzetesen amerikai rendező, először készített filmet Angliában, Angliáról. Nem mindennapi szereplőgárdát gyűjtött össze ehhez a különleges filmhez: Maggie Smith (Constance Trentham), Michael Gambon (Sir William McCordle), Kristin Scott Thomas (Lady Sylvia McCordle), Charles Dance (Raymond Stockbridge), Tom Hollander (Anthony Mederith), Jeremy Northam (Ivor Novello), Bob Balaban (Morris Weissman), Ryan Phillippe (Henry Denton), Stephen Fry (Thompson felügyelő), Helen Mirren (Mrs. Wilson), Eileen Atkins (Mrs. Croft), Emily Watson (Elsie), Alan Bates (Jennings), Derek Jacobi (Probert).
A filmben debütál az a Clive Owen is, akit eddig csak a BMW rövidfilm-sorozatban (www.bmwfilms.com) láthattunk, de akivel még bizonyára találkozni fogunk a jövőben is.
A film hangulatát nagyszerűen alátámasztó zene Patrick Doyle zeneszerző nevéhez fűződik.