Gyöngyöspatáról szól a Scallabouche Theatre

Színpad

(MTI) Az eddig angol nyelven játszó Scallabouche Társulat az improvizációs színházi produkciók terén komoly múltra tekint vissza (The Story Room, Naked Impro, TEN). Az amerikai koprodukcióban készült Moment House című 2011-es bemutatójuk után idén ismét új színházi kísérletbe fogtak.
    

Magyar nyelvű előadásuk kiindulópontjául a gyöngyöspatai események szolgáltak, valójában azonban az egész magyar közéletről, közhangulatról mondanak kíméletlen véleményt. Nézőpontjuk a semleges kívülállóé, így az előadás ? határozott világképe mellett ? végig megőrizheti elfogulatlanságát.
 
Alexis Latham, a Scallabouche alapító-rendezője, színésze, Kálmán Eszter dramaturg-látványtervező és a színészek ? Szalontay Tünde, Balog Rudolf, Molnár Csaba ? új aspektusból, a valóságot a szürreálissal keverve tartanak tükröt maguknak és a nézőknek. Egy olyan Magyarországot mutatnak meg, amely egyszerre ismerős és idegen, egyszerre vonzó és taszító.
    
Három egészen eltérő karakter, múlt és jövőkép találkozik a történetben: egy helyismeret nélküli, Svájcban élő olasz szociológust egy angolul nem beszélő roma fiú vezet be az ismeretlenbe. A harmadik szereplő egy anyagias reklámszakember, aki csak az üzletet látja mindenben.
    
Kálmán Eszter elmondta: a produkcióban főleg magyarul, de néhány egyszerű, közérthető mondat erejéig angol nyelven is megszólalnak. Mint kifejtette, a színpadon nem jelenik meg a konkrét történet, a szereplők ugyan Gyöngyöspatára mennek, ám a darab szerint kiderül, hogy az nem létezik, hanem mindenkinek a saját álomvilágában jelenik meg, amit gondolni akar róla. Az előadás a mai magyarországi helyzet vizsgálata, külföldi szemmel ? tette hozzá.
    
Szólt arról is, hogy az Óz, a nagy varázsló történetét használták alapként, a figurák is megfeleltethetők egymásnak: a külföldi szociológus Dorothy, a gyáva oroszlán a roma fiú, a reklámszakember pedig a szívtelen bádogember lehet. A madárijesztő nem jelenik meg, ezt a néző fantáziájára bízzák az alkotók.
    
A dramaturg-látványtervező arról is beszélt, hogy a szkeccs-szerű előadásban a jelenetek nem függnek össze szervesen egymással. A reklámszakember története külön szál a darabban, a három szereplő csak az előadás végén találkozik.
    
A darabot a pénteki bemutatót követően szombat este is láthatja a Szkéné Színházban a közönség.