(MTI) Az eddig angol nyelven játszó Scallabouche Társulat az improvizációs színházi produkciók terén komoly múltra tekint vissza (The Story Room, Naked Impro, TEN). Az amerikai koprodukcióban készült Moment House című 2011-es bemutatójuk után idén ismét új színházi kísérletbe fogtak.
Magyar nyelvű előadásuk kiindulópontjául a gyöngyöspatai események szolgáltak, valójában azonban az egész magyar közéletről, közhangulatról mondanak kíméletlen véleményt. Nézőpontjuk a semleges kívülállóé, így az előadás ? határozott világképe mellett ? végig megőrizheti elfogulatlanságát.
Alexis Latham, a Scallabouche alapító-rendezője, színésze, Kálmán Eszter dramaturg-látványtervező és a színészek ? Szalontay Tünde, Balog Rudolf, Molnár Csaba ? új aspektusból, a valóságot a szürreálissal keverve tartanak tükröt maguknak és a nézőknek. Egy olyan Magyarországot mutatnak meg, amely egyszerre ismerős és idegen, egyszerre vonzó és taszító.
Három egészen eltérő karakter, múlt és jövőkép találkozik a történetben: egy helyismeret nélküli, Svájcban élő olasz szociológust egy angolul nem beszélő roma fiú vezet be az ismeretlenbe. A harmadik szereplő egy anyagias reklámszakember, aki csak az üzletet látja mindenben.
Kálmán Eszter elmondta: a produkcióban főleg magyarul, de néhány egyszerű, közérthető mondat erejéig angol nyelven is megszólalnak. Mint kifejtette, a színpadon nem jelenik meg a konkrét történet, a szereplők ugyan Gyöngyöspatára mennek, ám a darab szerint kiderül, hogy az nem létezik, hanem mindenkinek a saját álomvilágában jelenik meg, amit gondolni akar róla. Az előadás a mai magyarországi helyzet vizsgálata, külföldi szemmel ? tette hozzá.
Szólt arról is, hogy az Óz, a nagy varázsló történetét használták alapként, a figurák is megfeleltethetők egymásnak: a külföldi szociológus Dorothy, a gyáva oroszlán a roma fiú, a reklámszakember pedig a szívtelen bádogember lehet. A madárijesztő nem jelenik meg, ezt a néző fantáziájára bízzák az alkotók.
A dramaturg-látványtervező arról is beszélt, hogy a szkeccs-szerű előadásban a jelenetek nem függnek össze szervesen egymással. A reklámszakember története külön szál a darabban, a három szereplő csak az előadás végén találkozik.
A darabot a pénteki bemutatót követően szombat este is láthatja a Szkéné Színházban a közönség.