Halász Péter meghalt

Színpad

1969-ben a Kassák Házban Testvérballada és a Mindenki csak ül meg áll című színpadi provokációja dzsiu-dzsicu egyenruhába bujtatott lányok-fiuk fölcsattanó hangon vijjogtak, sikongtak, hörögtek, jajgattak, rikoltoztak. Egyhangúan ismételgettek egyetlen mondatot, Dinamikus növekedéssel. Ijesztő ritmusfordulatokkal. Merész és dobhártyaszaggató váltásokkal. Szemérmetlenül, a nézőket riasztóan tárták föl alaktalan szenvedésüket, elégedetlenségüket, fájdalmaikat. Jó gyermekek színháza idején, az illedelmes, szabálytartó színházak évadjain Halász és csoportja jelentkezése megütköztető volt.

Halász az Universitas Egyetemi Színpadi társulatából önállósította magát. Ott kiemelkedő munkája volt a Pilinszky János KZ oratóriumából ?a Wroclawban látott Grotowski hatására ? Ruszt Józsefnek írt színpadi játéka. Már az is kesztyűdobás volt a közízlésnek. Önállósodottan végkép belecsinált a ventillátorba.

A művelődési házból mihamar húzniuk kellett. Kőbányán, a Csajkovszkij kertmoziban bemutatták Bob Wilson nyomán soros nézőnyaggató produkciójukat. Majd visszaszorultak szobaszínházat csinálni. 1976-ban kiszorultak az országból. Párizson és Amszterdamon át vezetett útjuk New Yorkba, ahol a 23-ik utcában Squat Theatre cégérrel partizánszínházat működtettek.

A színház kettéhasadása után Halász Love Theatre névvel újjászervezte maga körül a színházi kísérletezőket. 1991-ben hazatért. Első bemutatkozása a Pecsában tisztelgés volt múltja előtt. Ő maga saját Fischer-nagymamáját alakította az előadásban.

Halász Péter a sisakkészítő gyönyörű felesége c. előadásban

Legjobb munkáit a Katona Józsefben hozta létre. Kínai 1 ? Kínai 2. Valamint a Kamrában, ahol egy hónapon át minden este az aznapi Népszabadság cikkeiből, híreiből írtak-szerkesztettek-rögtönöztek többnyire magukkal ragadó előadásokat.

Halász Péter az őrült naplója című előadásban (Új Színház). fotó: Koncz Zsuzsa

A Merlinben a Sanyi pilóta nézőmegbotránkoztató előadásával ingerelt. Vagy egy Amsterdamból ideutaztatott, angol nyelvű kabaréjával (Pierro della Francesca). Rendezett az operaházban is: Fekete Gyula-Eörsi István: A megmentett város című operáját.

Jeles Andrással közösen kezdték igazgatni a Kálvária téri Városi Színházat. Nemcsak túl erős egyéniségekként nem fértek meg egy csárdában, hanem Halászra nem illett a színigazgatói egyenruha. Nem volt sima diplomata, érdes szavú provokátorként társasági borzoló volt, komoly képpel tréfákat blöffölő, ingerlő gondolatokkal teli öntörvényű.

Nem az a rendező volt, akinek darabjait és előadásait magas sorozatot elérően, bérletben lehet adni. Azoknak készített színházat, akiket érdekelt a gondolat önállósága, zablát nem ismerő szeszélyessége.

A műcsarnokban. fotó: Herner Dániel

Halott-búcsúztatása szabálytalan volt, provokatívan makábrikus, szemtelen, kaján: akár élete és munkássága.

Májrák okozta halála március 10-én polgári módon, szabályszerűen ért véget.

szerző: MGP

kapcsolódó anyagok:

Halász Péter ravatalozása a Műcsarnokban (video)

"A hamvasztás kényelmesebb" (az Index cikke)

Búcsú Halász Pétertől (fotóriport)

Elhunyt Halász Péter (a hvg.hu cikke)Halász Péter honlapja

Halász Péter író-rendező-színészre emlékeztek

(MTI) - Halász Péterre, a napokban elhunyt író-rendező-színészre, a kortárs színházművészet egyik legeredetibb hazai képviselőjére emlékeztek barátai és tisztelői szombaton Budapesten.

A 63 éves korában csütörtökön New York-ban elhunyt világhírű művészre sajátságos múltidézéssel emlékeztek közeli barátja, Can Togay szervezésében.

Szombat délután Halász Péter utolsó színházi rendezését tekintették meg a Színház és Filmművészeti Egyetemen, ahol a művész Önbizalom című drámáját az előző szemeszterben rendezte a diákoknak. Az előadás előtt Halász Péter kedvenc dalai szólaltak meg az egyetem előcsarnokában, ahol fekete zászló jelzi az intézmény egykori tanárának halálát. Can Togay a színdarab végén "ceremóniamesterként" felolvasta Halász Péter Amerikában élő lányának - a művész hosszú betegség után nála lelt végső nyugalomra - levelét. Ebben az avantgard alkotó sajátságos kívánságát tolmácsolta, miszerint ne gyászolják, inkább ünnepeljenek a régi közös élményekre emlékezve.

Can Togay ennek megfelelően pezsgős koccintásra invitálta az egybegyűlteket, akikkel ezután átvonultak a közeli Dohány utca 20. számú házhoz. Az 1970-es évek első felében itt működött a Kassák Stúdiót alapító Halász Péter legendássá vált szobaszínháza. Gyertyával, virágokkal és versolvasással emlékeztek az egykori betiltott, kísérletező színház helyszínén. "Fura, elvont dolgai voltak Péternek" - emlékezett a 30 évvel ezelőtti időkre egy szomszéd, aki az MTI-nek azt is felidézte: egykoron "a fiatalok áramlottak ide, micsoda élet is volt itt a negyedik emeleten".

Egy szűkebb társaság ezt követően átsétált a közeli Csendes vendéglőbe, az egykori "szabad művészek" törzshelyére, ahol immár kötetlen beszélgetésekkel folytatták sokuk barátjának és mesterének emlékidézését.