HÁZIMOZI III .31. - IV. 6.

Egyéb

"Nélkülem lemaradna róla"

Hétfő: A Teraszon két hónapja működik a HÁZIMOZI, s ez óta ez a nap ígéri az eddigi egyik leggazdagabb kínálatot, és szerencsére ezért sem könnyű válogatni. Itt van mindjárt az operatőrként Oscar-díjas, Zsigmond Vilmos ez idáig egyetlen és ráadásul Magyarországi rendezése, a Tékozló apa, olyan világsztárokkal, mint Micheal York és Liv Ullmann. A téma most már " örök ", a holokauszt túlélőinek konfliktusoktól terhes sorsa. Különös vallomás ez, méltatlanul kevéssé ismert film az otthontalanságról és arról, hogy mennyire reménytelen az ember sorsa, ha ehhez hasonló szörnyű élmények terhelik a Föld különböző pontjairól érkező emberek társkapcsolatait. / Duna: 20.00 /
Aki megfogadta tanácsomat március 15-én és megnézte a Petőfi 73-at, annak most felhívom a figyelmét e filmtörténeti értékű alkotás szerző-testvérpárosának emlékére rendezett születésnapi találkozó filmkrónikájára: Petőfi73-30 éve. A rendező Kardos Ferenc, s az író Kardos István korai halála keltette hiányra állandóan figyelmeztetnek az új magyar filmek. Kettejük együttműködése valóban példás magyarázat arra, hogy miért nélkülözhetetlen egy értékes film megszületésének kiindulópontjaként a megalapozott forgatókönyvíró és miért igazán csapatmunka a filmkészítés attól a pillanattól kezdve, hogy az ötlet első változata szinopszisként papírra kerül.


Petőfi 73.
A nap csúcsnézettségét bizonyára a Cápa újravetítése hozza majd meg. 1975-ben ez a filmmel lett világhírű: Steven Spielbergnek, akinek azóta kiteljesedett életműve / Harmadik típusú találkozások - Zsigmond Vilmos ennek fotografálásáért kapta operatőri Oscar-díját / Schindler listája, Ryan közlegénystb./. Aki sokadszorra nézi ezt a tengeri horrofilmet az, ha kirémüldözte magát felfedezheti a rendezői iróniáját is, vagyis pontosan nyakon csíphető, hogy itt nem egy átlagos tehetség talált telibe. A film külön érdekessége, hogy a műanyag cápa mellett három egyenrangú férfifőszereplője van . / Roy Scheider, Robert Shaw, Richard Dreyfuss / Spielbergre még a hétvégén visszatérünk.

Cápa
Kedd: Karinthy Frigyes filmen? Általános vélemény, hogy megoldhatatlan kaland. Mindössze kétszer próbálkoztak vele. A Tanár úr kérem 1956-ban majdnem tökéletesre sikerült. Részleteiben bizonyosan, egészében csak azért nem mert a diákéletet kicsúfol, de valójában így az egész " iskolába járó " emberi sorsot leleplező szöveg duplafedelűsége " képesíthetetlen ", vagy legalább is Mamcserov Frigyes, a rendező és munkatársai , talán nagyon bölcsen, nem is próbálkoztak meg az ilyen jellegű árnyalatok érzékeltetésével. Viszont az azóta eltávozott, de valójában halhatatlan színészek / Pethes, Uray , Bihari, Gobbi, és még sokan mások / igen szórakoztató játékának puszta felidézése már önmagában egy estére való öröm. / Duna:20.00/
Aki angol nyelven is élvezi a filmeket, annak maradéktalan szórakozás az egy hete, az Oscar-gálán életműdíjjal kitüntetett Peter O#8217; Toole komédiázása pályája talán legjobb alakításában: Legkedvesebb évem. Micsoda véletlen, éppen egy bolondos, alkoholista színészt játszik benne./ Turner Classic: 22.00 /. Bocs attól, aki nem tudja nézni ezt a csatornát.

Allonsanfan
Szerda: Olasz klasszikusok estje. A Taviani fivérek látványos, kosztümös története a politikai és emberi árulásról: Allonsanfan. A furcsa cím a nagy francia forradalom indulójának, a Marseilles-nek első szavára utal és különösen ajánlanám Marcello Mastroianni kedvelőinek, mert ebben a főszerepben az olasz világsztár megint új oldaláról mutatkozik be. / Duna: 19.50 /

A bikaborjak
A bikaborjak , Federico Fellini nagy korszakának /Országúton, Kabíria éjszakája, Az édes élet, Nyolc és fél / közvetlen előzménye 1953-ból. Az olasz filmtörténet azon pillanata, amikor a neorealizmusból neofilmköltészet lett. Kötelező olvasmány !

Arc
Csütörtök: Még a magyar filmtörténet jó ismerői számára is meglepetés lehet Zolnay Pál 1970-ben rendezett filmje az Arc. Egy új filmnyelvvel próbálkozó rendhagyó tehetség első kísérlete a valóság és a fikció egyéni ötvözetére. Később legjobb filmjében, a Fotografiában olyan sikerrel valósítja meg az itt induló művészi utat, hogy egy egész dokumentarista ifjú filmes generáció eredt a nyomába. / pl. Dárday, Jeles,Vitézy - együtt Társulásnak hívták magukat / A névtelen, illegalitásban bujkáló hős - Zala Márk szinte elfelejtett, fiatalon öngyilkos lett, filmszínészünk valójában nem játszik, csak él a kamera előtt - cselekménynélküli története filmvers a politikai cselszövésnek és háborúnak kiszolgáltatott magányos emberről. / m2: 22.00 /
Tudta valaki, hogy Franz Kafka A kastély című regényéből pontosan tíz esztendeje a számomra ismeretlen, orosz rendező Alexej Balabanov is filmet készített ? Remélem érdemes lesz felfedezni az orosz-német-francia koprodukcióban született adaptációt. / Le Cinema: 20.30 /

Senkiföldje

Péntek: Nyakig egy új háborúban különös aktualitást kap a tíz évvel ezelőtti délszláv harcok során játszódó eredeti történet, amely ráadásul sajátos képet fest a sajtó egyre inkább vitatható " háborús szerepléséről " is. Egy bosnyák és egy szerb katona kényszerű kalandozása, a Senki földje " útvesztőiben ". Tavaly márciusban elnyerte a " legjobb külföldi film " kategória Oscar - díját. Tudtommal ráadásul elsőfilmes rendező kezemunkája, bizonyára érdemes megjegyezni a nevét: Danis Tanovic.
A való világ történetéről szól a Hétköznapi élet, egy mozivászonra készült, de csak tévében bemutatott krimi egy amerikai kisvárosi bankrablásról, meg egy furcsa házaspárral /Viasat: 20.50 /
Lehet-e Mozart Szöktetés a szerájból című operájának eredetibb helyszínt találni, mint az isztambuli Topkapi . A francia produkcióban készült helyszíni előadás rendezője Elijah Moshinszky. A tévéváltozaté pedig Mick Csáky, érdekesen ismerős ismeretlen név. / m2: 22.00 /


Ryan közlegény megmentése
Szombat: Amerikai filmek estéje. Élén Spielberg ezen a héten második filmjével: Ryan közlegény megmentése. Elég különös találkozás a műsorszerkesztés véletlen varázslatának köszönhetően. De hát ez is az egyik nagy lehetősége a " házimozinak ". Mert egyébként kinek jutna eszébe pár napon belül egyszerre találkozni ezzel a két filmmel A 169 perces fekete-fehér történelmi filmeposz első félórája a filmtörténet legrealisztikusabb háborús ábrázolása az 1944-es normandiai partraszállásról. 1992 tavaszán Hollywoodban öt Oscarral jutalmazták. Különös lesz televíziós műsorban viszontlátni beleágyazva a valóságos háborús tudósításokba, amelyek ráadásul színes, élő képekben érkeznek. Szomorú dolog, hogy a háború ilyen hétköznapi, elektronikus látványa szintre megszokottá teszi a megszokhatatlant. / /MTV1: 21.00 /

Édes szabadság

Édes szabadság: Alan Alda színész - rendező mindkét minőségében jegyzi azt a vígjátékot, amely rajta kívül Micheal Caine-nek, Michelle Pfeiffernek , Bob Hoskinsnak kínál különleges lehetőséget parádés komédiázásra különösen azért, mert bár az alaptörténet egyetemi környezetben játszódik azért a filmvilág is megkapja a magáét. Egy karakteres epizódszerepben megjelenik a néma filmkorszak egyik legnagyobb sztárja Lilian Gish, itt 91 évesen. / Duna: 22.10 /
Wes Craven rendezőnek, három Sikolyra való gyilkossággal sikerült kasszát robbantania, főleg a fiatalabb korosztály borzongta végig a multiplexekben igen nagyszámban a helyenként bizony paródiába hajló trilógiát, amelynek kétségtelenül a ma esti első darabja a légsikerültebb. Az úgynevezett folytatásokban - valójában szinte semmi összefüggés nincs a történetek és a szereplők között - már a panelekből épitkező alapsztori kevesebb meglepetést okoz, átláthatóbbá válnak a borzongató csavarások. / TV2: 22.00 /.


A testőrök visszatérnek
Vasárnap: Még egyszer A testőrök visszatérnek és ezzel vége a nyolcvanas években forgatott klasszikus Dumas regényadaptáció folyamnak, amelyet három héten keresztül élvezhettek újra régi kedvelői. /MTV: 16.40 /
Fehér György életművét bemutató sorozatban ma este a Szenvedély látható. A híres James M. Cain klasszikus krimijének, A postás mindig kétszer csengetnek magyar miliőbe helyezett változatával. Ismereteim szerint ez az ötödik filmes feldolgozása a regénynek. Már önmagában érdemes elgondolkodni azon vajon különböző korok különböző színvonalú tehetségeit miért foglalkoztatta ennyire ez a történet. Előbb egy francia, majd egy olasz verzió készült. Ezután kétszer Hollywoodban forgatták újra előbb 1946-ban Lana Turnerrel és John Garfielddel, majd 1981-ben Jessica Lange és Jack Nicholson alakítja a férjgyilkos szerelmespárt. Fehér György fekete-fehér televíziós adaptációja négy évig készült, szerintem a pazarul megírt történet legőszintébb, legeredetibb feldolgozása / Duna: 21.35 /.

Gyilkos
Aki hajlandó éjfél után is mozizni, annak igazi csemege Alfred Hitchcock első, angliai korszakának egyik kis remek darabja, amely nálunk szinte teljesen ismeretlen. Mi is lehetne más a címe, mint: Gyilkos. Klasszikus bírósági dráma, hiteles történet, hiteles színészekkel. Hajnali kettőkor már ágyba is lehet bújni . / m2: 00.15 /