Hegedűs "Dézsa" - ahogy kortársai hívják - azaz D. Géza az illető, az előadás rendezője. Eszenyi közli a publikummal: "Gézának ma van a születésnapja". Azzal bal járáson el, majd kisvártatva ugyanonnan zsúrkocsit tol a színre. Rajta torta - tűzijátékkal. Boldog szülinapot, énekli mindenki, élő zenekari kísérettel. Marton direktor állva tapsol a páholyában. Géza a közönség irányába fordítja a tortát. Ott díszeleg rajta a marcipán felirat: 50. |
Az ünneplés - immár szűkebb körben - a Vígszínház társalgójában folytatódik. Itt van az ünnepelt felesége, két lánya, s a régi osztálytárs Gálffi Laci (akivel együtt kanyarították alá a vígszínházi szerződést huszonnyolc éve). Eljött a Mester, Horvai tanár úr, Géza osztályfőnöke, ajándékot hozott neki Tábori Nóra és Barta Mária, gratulálnak egykori növendékei, Majsai-Nyilas Tünde és Fesztbaum Béla. De itt van ám jelenlegi osztálya is. Azzal a Szép Ernő-dallal köszöntik, amellyel hamarosan vizsgáznak. |
Géza kedvéért maradt benn e késő esti órán Farkas Antal, aki mellesleg elárulja, ha az ötven esztendőt, amióta a pályán van, beszorozza az évadonkénti négy premierrel, akkor bizony megvolt a kétszáz bemutatója! "Az első pillanattól kezdve nagy barátsággal viseltettem Géza iránt - meséli -, hiszen az apja ugyanúgy #8217;22-ben született, s ugyanakkor volt katona, mint én. Ne bácsizzál, hívj csak Tóninak, mondtam neki még főiskolás korában, nehogy már azt higgyék rólam, egy vén trotyli vagyok". |
Kihasználva a pillanatot - a rádiós és televíziós kollégák belekóstoltak a tortakölteménybe -, sikerült pár szót váltanom a láthatóan elfogódott színész-rendezővel. |
- Ha jól emlékszem, a Pesti Színházban debütáltál az Ifjú Werther újabb szenvedései című Plenzdorf-mű főszerepében. - Így van. A Vígszínházban pedig 1973-ban léptem először színpadra a Popfesztiválban. Azóta itt vagyok. - Pályafutásod élő tanúját, Horvai Istvánt hiába kértem, mondjon három jelzőt rólad, milyen tanítvány voltál, nem nyilatkozik (senkinek). - Talán, mert múlt időben használtad a tanítvány kifejezést Én még most is Pista bácsi növendékének érzem magam. 1971-ben vettek föl Kapás Dezsővel az osztályukba. Elmúlt azóta harminckét év, de mind a mai napig, ha találkozunk a főiskolán, vagy itt ül a nézőtéren, amikor próbálok, nekem még mindig Tanár úr. És ugyanúgy elmondja kőkeményen a véleményét, mint annak idején. - Hegedűs D. Géza és a Vígszínház eltéphetetlen köteléket alkot? - Úgy érzem, a sorsom, illetve a munkám azonossá vált ezzel a hellyel. Kötődöm ezekhez az emberekhez, akiket nagyon szeretek, és akik viszontbecsülnek. Van egy kisebb családom - nagy örömömre ideinvitálták ma este őket is -, feleségem és két kicsi lányom, s itt van a Vígszínház, az én nagy családom. Engem itt soha meg nem tagadtak, soha el nem árultak, sőt, ha volt nehéz periódus az életemben, védtek és óvtak. A lehetőségek egész sorát kaptam az elmúlt harminc esztendő alatt, hogy kiteljesedjek és beteljesüljenek álmaim. Látod, hajlamos vagyok a túlfogalmazásra, de ezt azért fontos volt elmondanom. - Mit látsz a tükörben, ha belenézel? - Egy ötvenéves "megöregedett" embert. Hadd meséljek el ennek kapcsán egy történetet. Valaha régen a két csodálatos színésznő, Bajor Gizi és Tolnay Klári. együtt öltöztek. Klárika nézte a válla mögött a tükörben Bajor Gizit, aki az öltözőasztalánál ült. Közben női dolgokról beszélgettek. Hogy az idő nyomai bizony meglátszanak az arcon menthetetlenül. Nem kéne esetleg valami kozmetikai beavatkozás? Nézte Bajor Gizi, nézte az arcát, majd így szólt: Ó, nem, Klárikám! Tudod, hogy mennyi munka van ebben! |
Fotó: Peti Péter |