HiB - EMLÉKMŰ A JELENNEK / PLAYTIME!

Színpad

HiB - EMLÉKMŰ A JELENNEK / PLAYTIME!
 
2007. április 27-29.
 
Trafó / West Balkán
 
Április utolsó hétvégéjén a Trafóban és a West Balkánban látható a HiB - Hamlet in Berlin. Hamlet in Budapest. - projekt két "iker" színházi eseménye, melyeket a Bipolar német-magyar együttműködések keretében mutat be a SPACE (magyar-holland) és az andcompany&Co. (német-holland) társulat. Mindkét csapat Heiner Müller Hamletgép című - Németországban klasszikusnak számító - drámáját használta munkája kiindulópontjául.
 
A SPACE dokumentum-színházi előadása a történelemről való gondolkodást, az emlékezés sajátosságát helyezi kutatásának középpontjába, csakúgy, mint Müller drámája. Egy köztéri séta során különböző - múltbéli és jövőbéli - generációk fiktív és valós emlékezéseit hallgathatja a közönség. Az andcompany&Co. a dráma szövegét több nyelven is használja, e köré épít egy mulatságba torkolló temetési szertartást, mely során a közönség is hivatalos a zenés performansszá alakuló lakomára.
27-én, pénteken a Goethe Intézet ad otthont a HiB projekt keretében megvalósuló egész napos Heiner Müller workshopnak, ahol felolvasások, előadások hangoznak el a témában.
28-án 16 órától a Trafóban beszélgetésre kerül sor a művészekkel, akik elmondják, hogyan dolgoztak, hová jutottak a közös kiindulási alapról.
 
 
2007. április 27-29. Trafó terasz
EMLÉKMŰ A JELENNEK - BACK TO THE PRESENT
Installáció és köztéri hangjáték a Tűzoltó utcában és környékén.
SPACE, Babarczy Eszter, Ravasz András
 
 
 
 
Az EMLÉKMŰ A JELENNEK a történelem helyét tárja fel különböző generációk gondolkodásában. Mire használjuk a történeti emlékezetet? Mire használjuk a történeti amnéziát? Mit jelent a megemlékezés egy ismeretlen múltról, hogyan emlékezhet valaki, aki nem tud semmit arról, amire emlékezik? Mit jelent egy emlékmű, jelent-e egyáltalán valamit? Honnak kapjuk a szavakat? Honnan veszi a gyerek a szavait, amikor a múltról beszél?
 
A darab a jelent tárja elénk. Megállítja az időt; megfigyelhetjük magunkat, a világunkat a múltból és a jövőből közelítve. Az installáció és köztéri hangjáték kép- és hanganyaga többek között tizenéves fiatalokkal való beszélgetésekből, egy 14 éves pesti fiú elveszett és megtalált '56-os naplójából*, valamint a napló írójával az előadáshoz készített exkluzív interjúból áll. E személyes történetek folytatása egy auditív séta, egy "történeti tudatépítő program" Budapest utcáin. A közönség iPodokon követheti a város jövőbeni mindennapjait; a félelmeinket, vágyainkat és ideáljainkat tükröző fiktív világ megelevenedését.
 
A SPACE nevű holland színházi társulat művészeti vezetői Ardai Petra (H, NL) és Luc van Loo (NL). A SPACE a dokumentum-színház egyik legelismertebb képviselője, nemzetközi hírnevét a The Place Where We Belong című előadásuk alapozta meg. A csoport mind formailag, mind témaválasztásban a valóság és a színház határait feszegeti, túllép a megszokott színházi kereteken és a közönséget az események aktív részesévé teszi.
 
 
*Kieselbach Tamás "A magyar forradalom 1956 Napló" című kiadványa (2006).
 
Az installáció nyitva naponta 16.00 és 21.00 óra között.
Csoportok indulnak: 27-én 19 órakor, 28-án és 29-én 17 és 19 órakor.
Jegyek: Trafó pénztár (215 1600), infó: bipolarhib@gmail.com
 
 
 
2007. 04. 27-28. 21h. West Balkán
PLAYTIME! "end of drama. begin of game"
andcompany&Co.: Alexander Karschnia, Nicola Nord, Sascha Sulimma, Sarah Günther
Ingyenes program.
 
A Hamletgép temetési és esküvői jelenetéből olyan performansz fejlődik, melyben a mexikói halotti kultusz, a Danse macabre, az elektronikus nép- és tánczene elemein keresztül Müller "feltámadás színházának" elgondolása elevenedik meg:
"A gyászt örömujjongás nyomta el, az örömujjongást csámcsogás."
Az est dramaturgiáját a gyász feldolgozásának azon momentuma határozza meg, hogy a gyász jellemzően üdvrivalgásba csap át. Hamlet drámája - a melankólia és lázadás között Berlinben 1953-ban vagy Budapesten 1956-ban, 1989-ben vagy 2006-ban - egy játékká, egy performansszá, egy koncertté alakul át, akár egy történelmi szellemvasút.
 
Az andcompany&Co. egy művészhálózat, alapítói Alexander Karschnia, Nicola Nord és Sascha Sulimma. Céljuk a legkülönfélébb hátterű és szakágú művészekkel való együttműködés, munkájuk kiindulópontjául pedig rendszerint egy színházi produkciót választanak. Színpadul szolgálhat egy utca, egy tér, egy klub vagy akár egy műterem is. Minden résztvevő egyúttal társszerzővé is válik, és a koncepción keresztül rálel saját útjára.Az andcompany&Co. munkájának feltétele a hálózat folyamatos növekedése, mely önmagára nyílt kapcsolati rendszerként tekint. Főként Frankfurt am Mainban és Amszterdamban valósítják meg munkáikat.
 
 
Heiner Müller Hamletgép című drámáját két magyar fordításban is lehet olvasni:
Kurdi Imre - Heiner Müller: Képleírás, JAK-Jelenkor Műfordító Füzetek 11., József Attila Kör - Jelenkor Kiadó, Budapest-Pécs, 1997.
Csapó Csaba - Az év műfordításai 2006, Hamletgép, Magyar Napló, Budapest, 2006.
 
 
A HiB a Műhely Alapítvány (Budapest) és a Nemzetközi Heiner Müller Társaság (Berlin) közös projektje, mely a Bipolar német-magyar együttműködések keretében jött létre. A Bipolar a Német Szövetségi Kulturális Alapítvány (Kulturstiftung des Bundes) kezdeményezése.
 
A projekt záró eseménye 2007. június 2-án lesz a berlini Maxim Gorkij Színházban, ahol a HiB valamennyi eseménye bemutatkozik.