Costa Gavras legújabb filmje már eddig is sok vihart kavart, hiszen rámutat az egyház felelőségére a holocausttal kapcsolatban. |
Később Kurt akarva-akaratlanul részévé válik a gépezetnek, mely létrehozza és beindítja a fajirtás szörnyét. Pokoli keresztet vesz magára: Isten kémjeként a pokolban tovább végzi munkáját, információkat gyűjt a koncentrációs táborok borzalmairól, és kétségbeesetten próbálja a nagyvilág segítségét kérni. |
Costa Gavras inkább szimbólumokkal, utalásokkal idézi fel és bízza a néző fantáziájára a iszonyatos tetteket. Talán a fényűző vatikáni ebéd és a résztvevők rideg közönye mások szenvedése iránt sokkolóbb, mint a gázkamrák spielbergien hiteles ábrázolása. A mások halálát szemlélők arckifejezése többet árul el, mint a haláltusa maga. A film közben egyre csak jönnek-mennek a megüresedett vagonokkal a vonatok, némán hirdetve, hogy a gép működik, miközben mindenki az időt húzza, emberek milliói pusztulnak el. Egy igen érett és elgondolkodtató film született, mely nem csak a II. világháború borzalmait leplezi le, hanem azokon túllépve örökérvényű igazságot mutat fel: a belenyugvás, a némaság is bűn. |