IVÁNKA CSABA-díj 2005. - VÉGH PÉTER

Színpad

A kitüntetést a Nemzeti Színház művészei, illetve minden második évben, elsősorban olyan másik színházak művészei nyerhetik el, ahol Ivánka Csaba társulati tag volt, vagy színpadi műve előadásra került.

IVÁNKA CSABA-díj

2005

VÉGH PÉTER
színművész

elhivatottságtól vezérelt, öntörvényű, a szerepek mélyrétegeit is minden alkalommal feltáró, a prózai és a zenés színház területén egyaránt magas színvonalú, rendkívül igényes, kreatív sugallatokban gazdag művészi munkájának elismeréseként.

VÉGH PÉTER IVÁNKA CSABA
 
VÉGH PÉTER (Budapest 1960. február 17.) Színi tanulmányait 1981-ben a Nemzeti Színház Stúdiójában kezdte Bodnár Sándor, Simon Zoltán, Montágh Imre tanítványaként. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán 1988-ban végzett Kerényi Imre osztályában. Azonnal a Nemzeti Színház szerződtette. Azóta a tásulat egyik legsokoldalúbb, általános közmegbecsülésnek örvendő művészévé vált. Elismertségének egyik bizonyítéka, hogy korábban a Farkas - Ratkó-díj mellett, a Rajz János Alapítvány díját négy alkalommal is elnyerte a régi Nemzeti Színház társulatának titkos szavazatai alapján.
GODSPELL - elől Ivánka Csaba, Végh Péter, Bubik István, Kováts Adél (Fotó: Fábián László)
 
VÉGH PÉTER művészi pályája több ponton összefonódik Ivánka Csabáéval, akivel a régi Nemzeti színház előadásaiban számtalan produkcióban egymás nagyra becsült partnerei voltak, s játszott Ivánka Csaba több emlékezetes rendezésében is. Az Ódry Színpadon FEJENAGY szerepét alakította HELYSÉG KALAPÁCSÁBAN, később pedig a Várszínházban a TANÍTÓNŐ című előadásban a TANÍTÓ szerepét. Ott tombolt a Nemzeti Színház régi ISTVÁN, A KIRÁLY előadásaiban, végigjátszotta a CSIKSOMYLYÓI PASSIÓ tíz évét, s a GODSPELL című musicalben is a kezdet kezdetétől játszik.
TANÍTÓNŐ - Végh Péter, Fazekas Andrea (Fotó: Fábián László)
 
Szerepeit felsorolni nehéz, ezért konkrétan csak pár alakítását említenénk. Ő volt például: a FATTYÚ a János királyban, TROFIMOV a Cseresznyéskertben, MÁTÉ a Kőműves Kelemenben, DRUMÓ, a Csíksomlyói Passióban, amelynek egy másik változatában később ÁDÁM és JUDÁS szerepét is eljátszotta, VIKTOR az Egy szerelem három éjszakájában, A VŐLEGÉNY, és a KÖLTŐ a Menyegzőben, a SÁMÁN a Csodaszarvasban, ROBERT THOMAS a Panoptikumban, a TANÍTÓ, A tanítónőben, EDGAR, a Lear királyban, JUDÁS, a Godspellben, MARAT, Peter Weis világhírű darabjában, a BOHÓC a Vízkeresztben, EL GALLO a Fantasztikusokban, de emlékszünk kitűnő DON CARLOS, HORATIO, FERENC JÓZSEF, EPHEZOSI ANTIPHOLUS, AEGISTUS, alakításaira, s képes volt egy előadásban négy teljesen különböző szerep briliáns megformálására is, hiszen egyszerre nyújtott emlékezetes alakítást SZENT PÉTER, GREGORICS PÁL, MÜNCZ JÓNÁS, majd ennek a fia, MÜNCZ MÓRICZ szerepében.
VÍZKERESZT - Végh Péter, Ruttkay Laura (Fotó Korniss Péter)
 
Jelenleg a Magyar Színház két készülő produkciójában is főszerepet próbál. A szeptember 30-án, bemutatásra kerülő Nick Dear: HATALOM cimű színűvében COLBERT szerepét Pinczés István rendezésében, - és a novemberben bemutatandó Rejtő Jenő - Schwajda György: A NÉVTELEN REVOLVEREK VÁROSA című anti-westernjében, BENJAMIN WALTER szerepét Iglódi István irányításával.
Pusztai Ágoston szobrászművész alkotása
 
Leghitelesebben talán saját szavaival jellemezhetjük Őt:

"Tudom magamról, hogy nem vagyok könnyű ember, a munka során, ha úgy érzem rossz irányba fordul a dolog, hajlamos vagyok az érzelmi kirohanásokra, s olykor túllövök a célon. Mindez abból fakad, hogy mindent, kiváltképp az aktuális feladataimat igyekszem a tőlem telhető legmélyebben megvizsgálni, elemezni, s ehhez bőségesen állnak rendelkezésemre belső energiák. Alkatomból, iskoláimból eredően nem érem be a felszínes megoldásokkal Szeretem, ha foglalkoznak velem, de ugyanakkor hagyják érvényesülni az önálló kreativitásom. Nem gátolják az alkotói energiáimat, mert az előadásért a rendező, viszont a szerep igazságáért én vagyok a felelős. A saját feladatom hiteles és igaz megoldásáért pedig vérre megyek, vagy idegileg betegszem bele abba, ha külső erők hatása miatt nem valósulhat meg Nem igazán látom magam kívülről, ami lehet hogy baj. Biztosan elviselhetetlen vagyok sokszor a környezetem számára Viszont ha a színpadi munkára kerül a sor, bárki számíthat rám, akár a próbaidőn túli munkával is Azt gondolom, hogy a munka szempontjából lehet rám építeni, azt pedig megtanultam, hogy a színpad és az, aki ott éppen dolgozik: szent."

Hámori Ildikó s.k.
színművész, a kuratórium elnöke

A díjat eddig SZAKÁCSI SÁNDOR, CSERNUS MARIANN, MIHÁLYFI BALÁZS, BUBIK ISTVÁN színművészek és FEKETE MARI zenei vezető nyerte el.
Alapítványunk kuratóriuma - Csomós Mari, Hámori Ildikó, Papp Zoltán, és 2003-tól Kozák András visszavonulását követően Szakácsi Sándor színművészek, továbbá Bartos Zsóka művészeti referens -, az idén hatodik alkalommal ítélte oda az elismerést.

p.s.

A GODSPELL fotó fekete-fehér, a képen látható Ivánka Csabán túl, már Bubik István sincs köztünk. Nagyon fiatalon, sok nagyszerű alakítás lehetőségével hagytak itt minket.
Az a Nemzeti Stúdió, ahonnan a képen láthatók többsége elindult a színi-pályán, 2006-ban lesz negyven éves. Az Ivánka Csaba kuratórium elnöke az első évfolyamba járt. (a szerk.)