Bodrogi Gyula |
Április 10-én, délután fél öt órai kezdettel dedikálja Irka firka című könyvét az idén 75 éves Bodrogi Gyula a Nemzeti Színház nézőtéri büféjében. "Sok-sok éven keresztül spirálos, kockás füzetekbe irkáltam, vagy pontosabban: irkákba firkáltam a gondolataimat, történeteimet, emlékezés céljából. Semmi irodalom, semmi költészet, semmi művészet, csak az irkákba firka. Ez a kép ezzel a címmel jelzi, hogy a könyv nem túl művészi igényű. Egyszerű történetek, egyszerű gondolatok, arra számítva, hogy az olvasóval is történtek hasonló esetek" - mondja a Kaposy Miklós szerkesztette kötetről Bodrogi Gyula. Születésnapi köszöntőt mond: Alföldi Róbert.
Szintén április 10-én este találkozhat a közönség az Oresztész című előadás alkotóival, Karsai György klasszika-filológussal, a darab társfordítójával, Péterfy Borival, László Zsolttal, Rába Rolanddal és Alföldi Róbert rendezővel.
Április 18-án és 21-én Csákányi Eszter hét nő bőrébe bújik Parti Nagy Lajos: A hét asszonya - SzépRóza-monológok című darabjában. A Kék Művészügynökség és az Orlai Produkciós Iroda közös előadásának ősbemutatójára a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében került sor, a produkciót továbbra is műsoron tartja a Nemzeti Színház.
A Nincs Lehetetlen Holland Kultfeszt keretében április 24-én és 25-én a Nemzeti vendége lesz a Toneelgroep Amsterdam, amely Ivo van Hove rendező irányításával és a genti székhelyű NTGent nemzetközi, nyitott struktúrájú színházi csoportosulás közreműködésével készítette el John Cassavetes kultikussá vált, Premier című filmjének színpadi változatát. A darab a "kulisszák mögött", egy színtársulat zaklatott főpróbahetén, három nap alatt játszódik.
A társulat A második feleség című új darab bemutatójára készül. Ennek fragmentumai váltakoznak a próbák, a szereplők közti személyes beszélgetések, viták, konfliktusok jeleneteivel. Myrtle Gordon - Cassavetes filmjében a legendás színésznő, Gena Rowlands alakította -, a társulat vezető színésznője problémákkal küzd. Nehezen birkózik meg a szerepével; egy nőt kell megformálnia, aki kétségbeesetten próbál ragaszkodni elmúló ifjúságához. Myrtle igyekszik megtalálni és felmutatni a reményt a szerepben.
Amikor tanúja lesz egy ifjú rajongója halálának, miután autogramot adott neki, Myrtle kezdi összekeverni a valóságot a színházzal. Nem tud megszabadulni a baleset képeitől és a szerepét összekapcsolja Nancy halálával, akivel azonosul. Myrtle képzeletben folyamatosan életben tartja a lányt: talán az ő segítségével uralni tudja majd szerepét a darabban. De Nancy áldás helyett átokká válik. Myrtle egyre nagyobb mértékben függ a halott lánytól. Kollégái figyelik, ahogy az őrület határán egyensúlyoz. Myrtle egyetlen kiutat talál: túlélési ösztönétől vezetve leszámol saját fiatalkori énjével. Csak amikor már senki sem hiszi, hogy képes rá, Myrtle úgy dönt, mégis színpadra lép és a többi szereplővel együtt óriási sikert arat a premieren...
Kritikánk a A hét asszonya című darabról: