Az orosz drámaíró, akit maga Gogol üdvözölt indulásakor, és aki majd megelőlegezi Csehov dramaturgiáját, a saját korában, a XIX.század közepén kivívta a cenzúra és a cár haragját. Első igazi irodalmi sikerét, a Holló a hollónak című darabját nem is engedték bemutatni. A hatalom éppúgy megérezte benne a veszélyt, ahogy a haladó orosz értelmiség megérezte benne a kor emberét. Dobroljubov írta róla, hogy darabjai "se nem helyzet- se nem jellemkomédiák, hanem valami újat képviselnek, amit az élet drámájának nevezhetnénk." Igazából nem az a furcsa, hogy ezek a darabok annyira népszerűek voltak a tizenkilencedik századi Oroszországban, hanem az, hogy ma, csaknem 150 év elteltével még mindig dermesztően időszerűek. Ezt az Új Színház előadása, Réthly Attila rendezése hangsúlyozza is. |
Ujlaki Dénes | Vass György | |
Akinek egyik díszes képviselője, Belogubov (Szirtes Balázs) hajlandó is beállni a sorba, magyarul a megfelelő helyeken benyalni magát. Ezért szinte természetes, hogy ő kapja meg a "jövedelmező állást", ami körül a darab egész cselekménye forog. |
Kecskés Karina | Györgyi Anna | |
A női karakterek hibátlanok. Osztrovszkij mindig is nagy súlyt fektetett a nők helyzetére, van egy Rabnők című drámája, amely kifejezetten az orosz nők kiszolgáltatott helyzetével foglalkozik. A Jövedelmező állás hölgytagjai éppolyan szörnyetegek, mint a férfiak, noha van egy mentségük: mindannyian áldozatok. A gazdag házasság és az öreg férj áldozata Anna Pavlovna (Györgyi Anna), aki legalább időnként férje fejéhez vágja az igazságot. Anyjuk áldozatai a férjhez adandó lányok: a kellően rafinált Julinyka (Kecskés Karina), és a butuska Polina (Péter Kata). Ez utóbbi sorsa lesz, hogy a szegénységet megossza a lázadó Zsadovval, ő azonban a fiú elveiből mit sem értve, csak azt látja, hogy helyzete rossszabb a nővéréénél. Így közvetve, de ő lesz az ifjú bukásának oka: a szerelem veszi rá Zsadovot a megalkuvásra. Végülis beadja derekát: állást kér nagybátyjától, de rosszkor, mert annak üzelmeit időközben leleplezték és csődbe ment. |
Az előadás legjobb alakítása Takács Kataliné (fotó) Kukuskina özvegyasszony szerepében. Takács Kati ezúttal még azt is vállalta, hogy szép vörös haját fekete parókára cserélje, csakhogy még hitelesebben játszhasson el egy igazi orosz fúriát. Még a hangja is másképp cseng, mint ahogy megszoktuk, magasabb regiszterekben. Alakítása a jellemábrázolás magasiskolája. |