| Két férfi tölti be a teret és tölti ki a színházi időt. Tükörmozdulatokkal fejtik erejüket. Megkétszerezett mozdulatrendszerek hangsúlyozzák azonosságukat, s csak tekintetükben jelenik meg a különbözőség. Finom aláfogalmazással érintik az irigység, az ellenségeskedés, a rivalizálás témáját. Ketten küzdenek a térrel. Maratonian próbára teszik erejüket. Dienes Valéria miközben Párizsban Bergson filozófiai óráit hallgatta, részt vett Isadora Duncan Raymond fivérének görög torna táncóráin. 197-re megfogalmazta orkesztika rendszerét. Négy fejezete: a tértan, időtan, erőadagolás és a jelentéseket hangsúlyozó szimbolika. Duncan görög vázaképekről eltanult síkban ábrázoló elméletével szemben sztereometrikusan fogta föl az emberi mozgást. Szó, mi szó: Dienes Valéria rendszere keményebb diszciplina a francia balett szabálykönyveinél: a jezsuita szerzetes Claude François Ménéstriér zord szabálygyűjteményénél (1682), Raoul Roger Feuillet táncírásánál (1699), Pierre Rameau akadémikus tánc-stilisztikájánál (1725). |