A kelet álma: az iszlám és a nyugati zene szimbiózisa

Egyéb

A Concerto Köln 1985-ben alakult, főleg XVIII. századi és korai XIX. századi zenét játszanak.
1995-ben a német kritikusok zenei díjában részesültek, 2002 szeptemberében ötéves exkluzív szerződést kötött velük a Deutsche Grammophon.
A Sarband azt akarja bizonyítani, hogy amikor a Kelet és Nyugat közötti vallási, gazdasági, kulturális és politikai különbségek a média érdeklődésének előterében állnak, a zene több mint pusztán dekoráció: a megbékélésre, a kölcsönös megértésre és megismerésre lehetőséget adó médium.
Werner Ehrhardt, a Concerto Köln karnagya és művészeti vezetője a CD kísérőfüzetében mesél a lemez keletkezésének körülményeiről.
Évekkel ezelőtt felkérték egy keleti témájú koncert összeállítására, amely remekül sikerült. Később az egyik kollégája kitalálta, hogy csináljanak egy 17. századi koncertet: zenészek a sziámi király és XIV. Lajos udvara között.
Ez felejthetetlen zenei időutazásnak bizonyult, amelynek sikere után felvetődött, hogy milyen jó lenne egy hangverseny török muzsikusokkal.

Az egyik Kölni Régizenei Napok Fesztiválon ajánlották a zenekar figyelmébe Vladimir Ivanoff népzenekutatót, a török-német Sarband zenekar vezetőjét. Hamarosan megszületett az együttműködés, s összeállt a műsor, amely alapvetően 18. századi zenéből áll, s részben eredeti hangszereken adják elő.
Ezek a muzsikusok nem "janicsár zenét" játszanak, azaz nemcsak ütőhangszereken muzsikálnak, mint ahogy az szokás volt a 18. században.
Náluk most a török dallam szünet nélkül árad. Érdekes hallani a török zenekarokból az európai zenekarokba átáramlott triangulum, cimbalom, csengettyű, nagydob hangjait az autentikus török művekben és Mozart vagy Gluck alkotásaiban.
Aki szereti a kicsit furcsa, kicsit mitikus, a mi fülünknek egzotikus zenét, mindenképpen érdemes meghallgatnia.