Horváth Péter a Kolibri pincében Hétfő este, Vörösmarty tér - Oktogon - Városliget tengely. Tisztára betonozott sétányokká szélesedő öreg utcák, nagy házak és nagykövetségek. Langyos esőben sétálgató párok. Egy beszélgetéssorozat legújabb estje a Kolibri Pincében. Terror Házán innen és Wendy's-en túl, nem messze a már csendes Írók Boltjától: Horváth Pétert látta vendégül Zalán Tibor. Horváth Péter író, rendező, filmrendező, dramaturg. A beszélgetés pilléreit a szokásos, biztonságos kérdések jelentették, amelyek a közönséget leginkább érdekelhették: miért hagyta ott Horváth Péter a színművészetet, kezdett el írni, rendezni, mi a véleménye a Nemzetiről, a magyar Nobel-díjról, vagy éppen: mi az a posztmodern? A válaszok mégis szinte rejtve maradtak. Horváth Péter közvetlen, anekdotákkal színesített válaszait hallgatva mindenki kellemes másfél órát töltött a Kolibri pincében, de pl. hogy mi volna a posztmodern, most - Horváth-tól sem tudhatta meg. |
Bodnár Zoltán, Horváth Péter, Zalán és Tisza Bea |
Elmesélte viszont, hogy a színművészetet azért hagyta abba, mert meg volt róla győződve, hogy öt éven belül úgyis Kossuth-díjas lesz, és akkor semmi sem inspirálja tovább. Inspiráció nélkül pedig nehéz az élet. Tehát másfél éves működés után - bár a Kossuth-díjnak semmi jele sem mutatkozott - írással és pénzkereséssel foglalta el magát; éjszakai mosodai segédmunkástól a Folyamszabályzó és Kavicsmosó Vállalat matrózáig mindenféle munkát elvállalt, mindenféle állást betöltött. Később elkezdtek saját dolgozatai megjelenni, és hosszasan azon szerencsés szerzők közt tarthatta magát számon, akik a 70-es évek második felétől irodalmi tevékenységükből megéltek, sőt, talán az első húsz legjobban kereső magyar író közt volt. Persze, megfelelő árat fizetett érte, hiszen reggeltől reggelig dolgozott, tevékenységének legalább 70 százalékát bérmunka, "bányamunka" tette ki, szakismeret-szerzés és -közvetítés. 18-20 évig folytatta ezt a rendkívül magányos tevékenységet, és szeretett volna újra a közönséggel foglalkozni, így először hobbiként jelölte meg a színházi rendezést, majd jóval több lett belőle. Természetesen nem csak Horváth Péter érett meg a feladatra, a szerencsén is sok múlt, mikor az első darabot megrendezhette. Ha van néhány ember, akinek életét félórára, órára meg tudja színesíteni, sikerül egy kis örömet, energiát átadni, most is örül és elégedett. Azt is elárulta, hogy bizonyos szempontból zárt fülekkel és zárt szemmel jár a Nemzetiben (mert van, aki a titkárságon tölti élete jelentős részét, de ő nem tartozik közéjük), és nem tetszik neki túlságosan az új Nemzeti, mégsincs határozott véleménye róla. Vélemény helyett elmesél egy kedves történetet: Sztankay Istvánnal beszélgetett, akinek írt egy darabot, amit két héttel ezelőtt mutattak be, és aki úgy fogalmazott: - "Nézd meg ezt az épületet, öregem! Itt van ez a város, itt van ez a Duna, itt van a Parlament, na ugye, ott intézik az ország ügyes-bajos dolgait, szemben ott a Vár, a könyvtárak, ha megyünk, a másik oldalon ott vannak az egyetemek. Nagyon nagyszerű elképzelés, hogy a Duna partján, kicsit idébb, a Közraktár utca után, na, itt pedig egy Nemzeti Színház foglaljon helyet. Már az elhelyezése is zseniális. Nézd meg ezt az épületet; kis tornyocskák vannak rajta, itt beszögellések, ott kiszögellések, itt meg egy olyan ív, az ember sétál, és nézi, ez milyen furcsa, különös hely, vajon mire való?" Azóta az álnaív, mégis szeretettel teli megnyilatkozás óta Horváth Péter nem pocskondiázza annyira az épületet, mint egyébként tenné. Röviden (és az eredetit újrafelhasználva): minden országnak olyan Nemzeti Színháza van, amilyet megérdemel... (a közönség nevet) |
|
|
Kolibri pince |