Készülődnek a felújított moszkvai Nagyszínház megnyitójára

Színpad

(MTI) - Az új Bolsoj első produkciójának, Glinka Ruszlán és Ludmilla című operájának karmestere az orosz származású, de ma már nemzetközi színtéren dolgozó Vlagyimir Jurovszkij, rendezője pedig a Münchenben számos darabot sikerrel színre vitt, szintén fiatal Dmitrij Csernyakov - mondta Bátor Tamás az MTI-nek. A Bartók+... Miskolci Nemzetközi Operafesztivál ügyvezetője a napokban járt Moszkvában. A moszkvai Nagyszínház október 28-án nyílik meg újra egy opera- és balettgálával, majd november 2-án Glinka operájával, a Ruszlán és Ludmilla premierjével indul a 235. évad. Bátor Tamás kiemelte, hogy a rekonstrukció alkalmával létesített új színpadon és a "bővítésekben" változatlanul rendkívül magas színvonalú képzés folyik.
 
A Bolsoj balettkara 

 

A magyar operaszakember a Galina Visnyevszkaja Operaközpont meghívására járt Moszkvában, ez a ma már világhírű továbbképző intézmény volt a Plácido Domingo által alapított Operalia idei partnere, a nemzetközi énekversenyt az orosz fővárosban rendezték meg. Bátor Tamás külső szakértőként dolgozott a zsűri mellett, minden eseményen és megbeszélésen részt vett. "Örömmel tapasztaltam, hogy a zsűri, amelynek több tagjával dolgoztam már együtt más versenyeken, elsősorban azokat értékeli, akik nem a decibelekre vagyis a hangerőre mennek, hanem a felkészültséget, a kifinomult előadást ismerték el. Így nyerhetett első és különdíjat a dél-afrikai Pretty Yende és a mexikói származású René Barbera, mindketten fordulóról-fordulóra bravúros belcanto áriákat szólaltattak meg. Felfigyeltem a harmadik díjas szentpétervári Olga Pudovára is, aki Mozartot és Richard Strausst énekelt, kiváló német kiejtéssel" - részletezte Bátor Tamás.
A moszkvai Nagyszínház operatársulatát a kiváló grúz énekesnő, Makvala Kasrasvili igazgatja. A Bolsoj az Operalia kísérőprogramjaként bemutatta "tanodáját", amelyből kilenc növendéket hallgatott meg az operaegyüttesek, fesztiválok vezetőiből kikerülő zsűri. "Két fiatal énekesnőt a magyar közönség is ismer, miskolci Európa-gálaestünkön Venyera Gimagyijeva és Szvetlana Kaszjan is fellépett. Gimagyijevát Plácido Domingo azonnal meghívta Washingtonba, de a Bolsoj nem adta ki, mert a következő évadban A Pikk Dámában Liza szerepében számítanak rá. A képzés személyre szóló, olyan neves mesterek tanítanak, mint Dmitrij Jurovszkij, Will Humburg, Lenore Rosenberg, Debora Voight, Irina Bogacsova vagy Jelena Obrazcova. Minden nap öt-hat órát dolgoznak a stúdióban és csupán egyetlen szabadnapjuk van, a vasárnap. Kötelező az angol, az német és a olasz nyelv tanulása" - sorolta Bátor Tamás.
 
A napokban meghallgatást tartottak a Galina Visnyevszkaja Operaközpontban is, ahol nem kevésbé rangos énekesek képzik a fiatalokat: Sherrill Milnes, Pata Burcsuladze, Teresa Berganza, Dennis O'Neill, Thomas Hampson és Maurizio Trombetta, aki a miskolci operafesztiválon már két alkalommal tartott mesterkurzust.
Az operaközpontot komoly szponzoráció segíti, évente két produkciót hoznak létre. Mint Bátor Tamás az MTI-nek elmondta, Galina Visnyevszkaja elve az, hogy vagy hagyományos legyen a rendezés vagy olyan egyszerű és ötletes, mint az a Rigoletto, amely 2011 nyarán sikert aratott a miskolci operafesztiválon.