Előre kell bocsátanom: a hatvanas-hetvenes években naponta többször is élvezettel hallgattam Koncz Zsuzsa dalait. (Még a gyengébbeket is.) Azóta elmúlt három évtized, a világ kifordult sarkaiból, csak Koncz Zsuzsa maradt a régi. Vajon jól van ez így?!
Koncz Zsuzsa megtisztelt azzal, hogy új albumának sajtótájékoztatóra olyan meghívót küldött, amelyben néhány sorban megosztotta velem (velünk) legújabb gondolatait. Többek között ezt írja: "Hogy ki nevet itt majd a játék végén nem tudom, ám mint egy japán bölcselet tartja: a bánat és a mosoly között a zene a híd! Úgy is, mint hídépítő hívok találkozóra mindenkit" Szép gondolat, csak nem mindegy, hogy a bánat és mosoly között milyen zenével akarunk hidat építeni. Mert csak úgy a zene önmagában nem lesz híd, mint ahogy a tehetséges és a kevésbé tehetséges emberek mindegyike sem lehet hídépítő. Én eddig úgy éreztem, hogy Koncz Zsuzsának vannak önálló gondolatai, azokért nem kell a szomszédba mennie - az ember, ahogy öregszik, időnként kevesebb lesz egy illúzióval. Pedig oly sokan örültünk, amikor nemrégen megkapta a francia becsületrend lovagja kitüntető címet. Úgy gondoltuk, a rangos elismerés kapcsán talán elindul valamilyen új irányba, például az általa olya kedvelt francia muzsika felé. Nem ez történt Most kaptunk egy albumot (13+1 számmal), amely semmiben sem különbözik az előzőektől, az egy-két évtizede készültektől. Mindegy, hogy ki szerezte a zenét, ki írta a szöveget, ki hangszerelte stb., Koncz Zsuzsa a megszokott stílusában, megszokott hangján, ismert rutinjával énekli virágnyelven politizáló, értelmiségi dalait.
|