Sokan vannak, akik még emlékeznek a Magyar Állami Operaház azon Kékszakállú-előadására, amelyen az akkor friss diplomás Kovács Eszter énekelte Juditot, és egy csapásra magával ragadta a közönséget. Nem sokkal később A bolygó hollandi Sentájával aratott megérdemelt sikert. Hamarosan áttért a nagy drámai szoprán szerepkörre, és a Wagner-alakításokon túl sikerrel debütált a Fidelio, a Pikk dáma, a Jenufa és a Parasztbecsület női főszerepeiben is. |
A hetvenes évek elején külföldön is foglalkoztatni kezdték Kovács Esztert, ezzel elindult nemzetközi karrierje. 1972-ben mutatkozott be a düsseldorfi Deutsche Oper am Rheinban, Az istenek alkonyában. A kritikák Hans Hopf és Karl Ridderbusch mellett a legnagyobb elismerés hangján az ő Brünnhilde-alakításáról szóltak. Ezt követően sorra érkeztek hozzá a rangos meghívások: szereplésre kérte fel a londoni Covent Garden, a nyugat-berlini Operaház és a frankfurti Opera. A Wagner-hősnők mellett nagy sikerrel alakította Elektra és Clysothemis szerepét Richard Strauss Elektrájában. Többször megfordult közben az Egyesült Államokban. Az egyenletesen felfelé szárnyaló művészi pálya legkiemelkedőbb állomása a Walkür Brünnhildéjéhez kötődik: a szerepet San Franciscóban Birgit Nilsonnal, a New York-i Metropolitanban pedig Gwyneth Jonesszal felváltva énekelte. Akik akkor nem hallhatták Kovács Esztert, most meggyőződhetnek róla, hogy gyönyörű szoprán hangja pompázatosan cseng a CD-n. Rákerült a lemezre az a legendás, 1980-as zeneakadémiai koncert is, amikor Az istenek alkonya zárójelenetét énekelte igen nagy sikerrel. A Tannhäuser Csarnokáriája, A bolygó hollandiból Senta balladája, A walkür I. felvonásbeli elbeszélése éppoly káprázatosan szólal meg tolmácsolásában, mint a Wesendonck-dalok. Az utóbbiak - mint ahogy azt Kovács Eszter a Terasznak elmondotta - ma is a kedvencei közé tartoznak, s ha teheti, koncerteken mindig műsorára tűzi. Mert Kovács Eszter ma is gyakorta fellép, így például tavaly Prunyi Ilona zongoraművésszel adott nagysikerű koncertet a Bartók Emlékházban. Mostanában a daléneklés izgatja, így Bartók Ady-ciklusát és a Kodály-dalokat is szívesen adja elő. Kovács Eszter pályája során világhírű karmesterekkel működött együtt, többek között Colin Davisszel, Doráti Antallal, Karajannal, Giuseppe Patanéval, Zubin Mehtával. Meghívást kapott a MET centenáriumi turnéjára, amelynek karmestere James Levine volt. A Hungaroton Records ezzel a CD-vel is bizonyította, hogy az értékmentést-értékteremtést kiemelt feladatának tekinti, s a Great Hungarian Voices sorozatban egyre több olyan operaénekes is megszólalhat, akik egykor emlékezetes élményeket szereztek a hazai közönségnek. |