Krétakör: Krizís - Trilógia-bemutató a Trafóban

Színpad

 
 
A Krétakör csaknem egy héten át, október 23. és 28. között vendégeskedik a Trafóban: a trilógia egyes részei - a kortárs kamaraopera, a film és a színházi előadás - külön-külön, önálló produkcióként is megtekinthetők október 26. és 27. között, október 23-án és 28-án pedig egyben látható a teljes trilógia. A záródarab bemutatóját október 27-én tartják.
    
A Schilling Árpád művészeti vezetésével megvalósuló Krízis című produkció egyetlen estén három részben meséli el a Gát család történetét különböző művészeti formákat használva.
    
Fiú, apa, anya - mindhárom szereplő története egy-egy rész a trilógián belül: egyedi forma, önálló produkció. A fiú és az apa történetét a nyár elején Prágában és Münchenben mutatták be; a teljes trilógiát azonban most először láthatja a közönség. 
    
 
 
Az első részben filmen bontakozik ki Gát Balázs, a gyermek története. Balázs elhagyja szüleit, hogy önálló életet kezdjen, de nehezen szabadul a családi és a nemzeti kötelékektől. Egy idegen nagyvárosban 12 önkéntest gyűjt össze, hogy kirobbantsa saját forradalmát. A célja egyszerű: a szabadság megtapasztalása. A Fancsikai Péter rendezte film munkabemutatóját idén júniusban a 11. Prágai Quadriennále keretében tartották egy speciális installáció részeként, JP.CO.DE címen.
    
A trilógia második részében az apa, Gát Gyula belső utazását követhetik végig a nézők egy kamaraopera keretében. A 45 éves gyermekpszichiáter szakterülete a családon belüli erőszak, a gyermekbántalmazás. Egy nap új pácienst hoznak a klinikára, a hétszeres, gyermekeken elkövetett nemi erőszakkal és gyilkossággal vádolt Ádámot. A doktor orvosszakértői pozícióját hamarosan megkérdőjelezi kettejük beszélgetése: a páciens fokozatosan átveszi az irányítást. Szürreális folyamat veszi kezdetét, amelyben a doktornak szakmai mulasztásairól és családjának széthullásáról is számot kell adnia - önmagának.
    
A kamaraopera ősbemutatóját az idén júliusban a Müncheni Operafesztiválon, a Bajor Állami Operaház Pavillon21 elnevezésű játszóhelyén tartották Hálátlan dögök (Undankbare Biester) címmel. Dargay Marcell minioperájának librettóját Schein Gábor írta, a művet Gulyás Márton állította színpadra. Gát Gyula szerepét Kovács István basszbariton énekli.
    
 

A harmadik rész, a trilógiát lezáró színdarab az anya, Gát Lilla története, amelyet A papnő címmel mutatnak be október 27-én a Trafóban. Az egykoron ünnepelt fővárosi színésznő jelenleg egy Budapesttől távoli magyar falu elkötelezett drámapedagógusaként dolgozik. Környezete idegenkedve figyeli sajátos pedagógiai módszereit. Vállalkozása kudarcba fullad: előbb tanártársai, később a falu lakói, majd diákjai, végül saját fia fordul ellene, így el kell hagynia a falut, vissza kell utaznia a fővárosba. 
    

A színházi előadásban résztvevő 20 diákot a sepsiszentgyörgyi Osonó Színházműhely bevonásával, romániai magyar diákszínjátszó csoportok körében meghirdetett program során választották ki, az előadást pedig innovatív színházpedagógiai eszközök alkalmazásával hozták létre. A produkció író-rendezője Schilling Árpád, a darabban Sárosdi Lilla és Terhes Sándor is játszik.
    
A Krétakör előadásaihoz két kísérőprogramot is szerveztek: október 24-én, hétfőn 19 órától a Trafó Stúdióban Milyen krízis?! címmel tartanak beszélgetést a krízisről - elsősorban gazdasági, szociológiai és kulturális értelemben - György Péter esztéta, médiakritikus, Hadas Miklós szociológus és Király Júlia közgazdász részvételével. Emellett a FUGÁ-ban látható október 22. és november 10. között Tóth Ridovics Máté a Krízis-projekt részeként készített fotókiállítása Szólíts meg! címmel.