Igaz, van még egy nagyon fontos momentum, mely kiküszöbölésre vár. Talán nemsokára eljön az idő, amikor olyan művészekkel dolgozhat együtt Zsótér, akik egytől-egyig pontosan értik, érzik, mit szeretne láttatni előadásaiban és azonosulni is tudnak e gondolatokkal, szimbólumokkal. |
A színen tökéletes mozdulatlanság. Lelki és testi egyaránt. Mindenki a periférián a szó szoros és átvitt értelmében is. A négyszögletű termecskében ott ülünk a végső pontokon, mindennek a szélén, körbe, szorosan a falhoz simuló székeken. Középen üresség. Mert fontosak a mellékes dolgok, vagy mert csak a szélsőségek fontosak. A színészek a szoba négy sarkában bújnak meg mozdulatlanul. Mereven lángoló arcukat és kővé keményedett testüket csupán neonfények világítják meg. Csak akkor, amikor mondanivalójuk van. Ha nincs, nincsenek ők maguk sem. Ha nincs fény, mintha nem is lennének jelen. Kommunikálnak egymással, de nincs igazi kommunikáció. A tekintetek a távolban bambán bámulják a semmit, a szócsaták mégis igazibbak így eszköz- és akciómentesen, mint bármekkora és bármilyen pompás díszlettel, világítással vagy mozgásorgiával. Phaedra kikészült. Férje Theseus pedig épp nincs otthon, hogy megvígasztalja. Hiába, a királyok már csak ilyen elfoglaltak. A királynők pedig unalmukban mindent megkaphatnak, mégis az kell nekik, az az egyetlen dolog, ami nem lehet az övék soha. Phaedra mostohafia, Hippolytos szerelmére vágyik. Ám Hippolytos üresebb, mint bárki. Közösüléssel üti el unalmas perceit, teszi ezt nőkkel, férfiakkal, tán még állatokkal is, ám kielégülése mégis éppoly szenvtelen és észrevétlenül elillanó, mint életének fennmaradó órái. Arra vár, hogy végre történjen valami. Valami olyan, amire érdemes odafigyelni, ami nem kézenfekvő, és ami elindítja sorsa beteljesülése felé. Csöppet sem hatja meg sem Phaedra, sem Strophe szerelme. Baranyi Szilvia Phaedrája tökéletesen reményvesztett, "mindenmindegy" szerelemtől hajszolt nőstény. Szavai fájdalmasan húsbavágók. Szabó Anni ezzel szemben szplínes, nemtörődöm, kényeskedő nőként formálja a királynőt. Keszég László Hippolytost egyszerre jéghidegen és perzselően adja. Visszatetszően felháborító modorával igazi ellenpontja mindennek. Enyedi Éva Strophe szerepében elsőre kissé nehézkes, ám a végére már lángoló szenvedéllyel teli. Krupa Sándor Theseusa és Vicei Zsolt Hippolytosa kissé még tapogatódzó, de határozottan jó irányba haladó. Zsótér Sándor alkotása segít felzárkózni a nemzetközi színházi nyelvhez, ahhoz a formavilághoz, mely a környező európai országokban már évek óta fejlődő irányzat. Ám ehhez szükség lenne egy állandó társulatra, mely olyan művészekből áll, akik képesek együttsodródni Zsótérral. És szükség volna színházra, mely befogadja az újat, a megdöbbentőt anélkül, hogy felmerülne a rizikó apró kételye is. Ha minden adott lesz, tán megszülethet végre az, amit Zsótér Sándor lát. Hogy láthassuk mi is. Pontosan azt. Kapcsolódó cikkek: |