Legyetek jók ha tudtok

Egyéb

Aki látta - és bizonyosan sokan vannak ezzel így -, emlékszik a legnaivabb férfira, Fülöp atyára, az árvák oltalmazójára, aki angyali mosolya ellenére kősziklaként állt ellen a gonosz kísértésének élete végéig. Aztán ott van Cirifischio, a kis tolvaj fiú, aki szerelemre lobban Leonetta iránt, akit a bíboros rontott meg gyermekkorában. És Jacomo, a fazekasmester, akiről mindig is tudták, nem Isten szolgálatában áll. No és a gyönyörű Mór nő sem, aki Cirifischio életét a végső kárhozat felé tereli.

Szövevényes, de mégis nagyon fontos és "életbevágó" dolgokról mesél e mű. A film a maga eszközeivel képes csodát tenni, a színészek valódivá emelik az irrealitást. Székely Imre nagyon sok mindent megtett azért, hogy a színpad is alkalmassá váljon a csodatételre. Ám ehhez legfőképpen mégiscsak színészi játék kell és erős kéz, mely összetart több tucatnyi gyerekhadat és felnőttet. Igaz az is, hogy a film dramaturgiáját, a helyszínek gyakori változtatását, az események időbeni egymásba fonódását szinte lehetetlennek tűnő feladat színpadra tenni. A helyszínekre Bereczky Sándor forgó díszlete szolgált megoldásul, így egyik pillanatban Fülöp megszenteletlen templomában vagy inkább árvaházában jártunk, a másikban pedig a Mór nő palotájába vagy éppen Sixtus pápa szobájába pillanthattunk be.

Kozák András, Keller János, Bata János
Az egyre növekvő Cirifischiot és Leonettát pedig Rozs Dávid majd Keller János, illetve Szabó Judit és később Váradi Eszter Sára alakítja.

Az egész történet középpontja, csendes mozgatórugója Fülöp atya szerepében Kozák András kicsit túlzottan is visszafogott. Mintha nem tenné bele energiájának és tehetségének felét sem alakításába. Néhol azonban mégis felcsillan humora, de a drámai jelenetek erőtlenek maradnak. Ignác atyát, aki a jó híreket hozza sorra és szabadidejében unalmas könyveket ír, melyeket senki nem olvas el, Téri Sándor igen szépen, hitelesen adja. Papi tisztaság és megbocsátó irónia sugárzik szavaiból. Brunner Márta kellemes meglepetés Mór nőként, ahogyan a csábítást látványos szintre emelve egy dalt is igen érzékletesen énekel. Szabó Gyula Sixtusa megfáradt, öregedő, kicsit már nemtörődöm pápa, aki kimérten csendes tanítással igazítja rendre Fülöpöt.

Kozák András, Téri Sándor Keller János, Brunner Márta
Matus György Jacomoként nem erőteljes. Nem bujkál benne a gonoszság, csak sima modorát domborítja a karakternek. Nem futkos a hátamon a hideg, amikor színpadra lép, pedig tudom, ő maga az ördög.

Mindig nehezebb és fáradságosabb munka gyerekekkel dolgozni, ráadásul úgy, hogy annak elfogadható végeredménye legyen. Ritkán látok olyan gyermekszínészeket a színpadon, akik sugárzó tehetségként villantják fel arcukat. Ezúttal sem volt átütő személyisége a gyerekhadnak, de kedves, egyáltalán nem kellemetlen előadásmódban játszották szerepeiket. Azért mindenképpen van példa ennek ellenkezőjére. Az egri Valahol Európában című musicalben, ahol egytől egyig egyéniségek és bimbódzó tehetségek álltak, énekeltek, táncoltak a színen. Nos tehát ez sem lehetetlen.

Kozák András, Váradi Eszter Sára, Matus György Kozák András, Szabó Gyula
A műtől sajnos többet várok. Színpadon is. Ha mégoly nehéz feladat, akkor is. Az igazi drámák nem gyújtják fel a lelkeket, talán csak a humor talál nagyon gyakran. A Sixtus és Fülöp közötti beszélgetés volt az egyetlen olyan pillanat a produkcióban, amikor valami valódian szomorú érintett meg. És ebben az alkotásban sokkal több ilyen jelenetnek kell lennie.

Kapcsolódó link:
Vörösmarty Színház - Székesfehérvár