Kezdjük korábban. Az előadás előtt tizenöt perccel Máté Gábor befejezte a kávézást a színház melletti teraszon, Ascher Tamás ábrándosan dúdolgatva szemrevételezte a gyülekező közönséget, én meg azon morfondíroztam, hogy megint nem kaptam jegyet az előadásra. Végül is csak az összes előadásról tudósítanék, mármint, ha engednék. A POSZT tudósító kollegájával értekezünk, ő is nyavalyog, mert, ha véletlenül még jegyet is adnak, akkor is az utolsó sorba, a vastraverzek alá, hogy még véletlenül se lássuk az előadást jól. Valahogy bejutok, közben valaki hátulról belém rúg, valaki oldalba vág, odapasszíroznak egy sokat próbált jegyszedőnek, aki megjegyzéseket tesz, nem szó szerint, de látom a szemén, legszívesebben valahová délre, messze délre küldené el a nyomakodó színházi szakmát, de végül az első sor közepén találtam helyet. |
Az előadás nem nehezen indul el, feszültséget okoz az olvasó Ivanovra szegezett puska, de valami nem működött, és nem a ravaszra gondolok. Ivanovról nem hittem el, hogy Ivanov. Ivanov ma valami lúzer lenne, vesztes. A vesztesek nem így néznek ki. Nem soványak, nem jó pasik, nem ennyire helyesek. Fekete Ernő nem tökéletes választás Ivanov szerepére. Nem tűnt megviseltnek. Alig hittem el, hogy megtört benne valami, néha eljátszotta, de nem hordozta magában. Aztán a többi jelenetben vannak jó pillanatai, tíz percei is, amikor érezni, hogy megindult benne valami, mert a jó pasi-ra van szükség, s ha ebből visszavesz, íme, Ivanov! Amikor meztelenül szűköl a színpadon, amikor színészként el tudja játszani azt, amit fizikailag nem hordoz, akkor tényleg Ivanov. Nagyon nehéz feladat jutott neki. |
Ascher rendezésének többi vonulata nagyságrenddel meghaladta az első jelenet színvonalát. Lebegyevéknél a nagy büdös semmit élték a szalonban, és itt Kun Vilmos valami olyasmit művelt, amiért én, mint kéretlen zsűri, fődíjat adnék néki! Kun Vilmos Jegoruskája ugyebár majdhogynem süket, egy Sokol rádiót hallgat, s felderül az arca időnként, talán hall valamit? Időtlen bambaságában pofákat vág, el-elbiggyeszti a száját, úgy elfoglalja magát, hogy nehéz volt máshová nézni őrajta kívül, emberi, szeretni valóan emberi. |
Bezerédy Zoltán külön bekezdést érdemel. Több szerepben megcsodálhattuk már azon képességét, hogy elborzasztó módon tud viselkedni (mint színész), vele összemérhető mód bunkó parasztot csak Krumm Ádámtól láttam magyar színpadon. Viszont Bezerédy feje el is tud lilulni! Ott áll egy ember, tudom, hogy játszik, de úgy belilul a feje, ahogy csak szívinfarktus környékéig magukat hergelők feje képes. |
Végül is Ascher rendezése is csak azt bizonyítja, amit immár a negyedik POSZT láttán (még pár nap) egy színésszel beszélve megállapítottuk a magyar színjátszásról. Hiába van rengeteg színészegyéniségünk, akkor is csak a rendező határozza meg az előadás minőségét. Fél-amatőrökből is össze lehet állítani egy zseniális rendezést, és vérprofikkal is lehet perecelni. A rendező, most az isten. Nem a nagybetűs, de isten. Más farkával veri a csalánt. S mivel már kisbetűs isten, nem lehet tudni, meddig uralkodik? Fotó: Bálint F Gyula További képek: ppphoto.terasz.hu |