Marton Éva és Pavarotti DVD-n énekli A trubadúrt

Színpad

A trubadúrt gyakran nevezik az utolsó nagy romantikus operának, mely tele van lázas cselekménnyel és eleven jellemekkel.
Azucena az operatörténet valószínűleg leglenyűgözőbb öregasszonya, akinek Manricóval való kapcsolata a legösszetettebb anya-fiú kapcsolat a dalirodalomban. A trubadúr hatásos jelenetei gyakran megihlették a filmrendezőket is. Akár filmen, akár dalszínházakban akkor születtek maradandó produkciók, ha a látvány nem próbált olcsó eszközökkel elébe tolakodni a zenei, énekesi teljesítménynek, vagy sok esetben nem ezek hiányosságait próbálta leplezni.
A Metropolitanban 1988 októberében Fabrizio Melano és Ezio Frigerio által rendezett-rögzített előadás egyszerre törekszik a látvány és a muzsika összhangjában a tökéletes megjelenítésre, megszólaltatásra. Marton Éva (fotó) Leonorája tökéletesen tükrözi a szenvedélyes nő Manrico iránti szerelmét. Marton nemcsak megjelenésében (szépséges szőke hajzuhatag, nagyszerű kosztümök) remek operadíva, de szoprán hangja gyönyörű, áriái fényes, nagy terjedelmű frázisokkal csodálatosan szépek. S mindezek mellett fantasztikus játékintelligenciájáról is tanúságot tesz.
Ezen az előadáson nyoma sincs a mi dalszínházunkban oly gyakran tapasztalt "lecövekelt lábú" operaszínjátszásnak. (Természetesen nemcsak Marton Éva, hanem az összes szereplő él a rendezés kínálta lehetőségekkel.) Marton alakításáról már csak azért is érdemes hosszabban szólni, mert az egyre inkább bővülő komolyzenei DVD-kínálatban a hazai piacon megjelent egy 1983-as Trubadúr is (az ART Haus Musik gondozásában) a Sydneyi Opera előadásában, amelyen a világsztár Joan Sutherland énekli szintén csodálatosan Leonorát - csakhogy ő sem megjelenésében, sem játékában nem tudja visszaadni a szépséges, szerelmes asszonyt.

Nagyon nagy élmény látni Pavarottit, a magas C királyát Manricoként, fénykorában. A tenorok nagy kihívását jelentő Di guella pirát fantasztikus hangon, látszólag könnyedén adja elő.
Akkori hangja és alakítása külön tanulmányt érdemelne - ami természetesen arról is szólhatna, hogy egy énekesi pályát mikor kell abbahagyni. Hogy akár Pavarottinak, akár más tenoroknak szabad-e a saját maguk által, iszonyatos tanulással, kőkemény munkával felépített énekesi karrierjüket haknizással végleg devalválódásra kárhoztatni.
Azucenát Dolora Zajick énekli-formálja meg úgy, hogy a tökéletes hangi megjelenítés mellett nem a szerep kínálta sablonokból építkezik. A rendező nem törekszik hatásvadászatra, hanem egyszerű, emberi szituációt teremt például Azucena és Manrico kettősében. (A hazai operajátszásban elképzelhetetlen például, hogy egy férfi a partnernője elé leguggolva annak fejét a két tenyerébe vegye.)
Luna grófot Sherrill Milnes, Ferrandót pedig Jeffrey Wells alakítja-énekli, akik szintén a legjobb formájukat mutatják.
A kórusoknak (jelmezük telitalálat) két pompás dalt juttatott Verdi, melyet szépen adnak elő. A karmester, az akkortájt még pályája elején tartó James Levine nemcsak az énekesek, de az egész zenekar óramű pontosságú irányítására képes.
A DVD tartalmazza azt az előadás végi ünneplést, ovációt is, amikor a New York-i közönség nemcsak virágokat dobál kedvenceinek, hanem a tetszésnyilvánítása jeléül a karzatról úgy hullajtja az énekesek fejére a kicsiny szórólapokat, belépőket, mint ahogy télvíz idején a kövér hópelyhek esnek.