Marton Frici egy nagy korszak nagyon nagy embere, ezt kijelentem 64 évesen egy emberről, akivel végig éltem egy korszakot. Sok embert ismertem a szakmában, kevés olyant mint Ő, azt is elmondom, hogy miért. Azért, mert ismerte a színészeket, ahol lehetett támogatta őket, fontosnak tartotta, hogy a színész jól érezze magát, jó feladatot kapjon. Szinte nem ismertem olyant, akinek az volt az élete, hogy ezt a műfajt magasra emelje. Egy fontos időszak, melynek fontos embere volt. Tisztán látó, progresszív gondolkodású ember volt, ezt a műfajt sokkal fontosabbnak tartotta, annál, hogy csak nevettessen. |
Ő mindig mondani akart valamit és ehhez keresett társat, mindig meg is találta: Komlós Jánost, akivel közösen dolgozott. Ők ketten csinálták meg azt, ami a Mikroszkóp lett, a közép-kelet-európai színházak közül az egyetlen ilyen volt. Én is a vidéki humorfesztiválon bekerültem közéjük, csak tátott szájjal néztem, hogy dolgoztak. Nem érdekelte, hogy műfajilag ki mit képvisel, az érdekelte, hogy sikeres legyen. A táncdalénekes Koós Jánosból sztárt csinált. Hofi Géza életében is benne van, Komlós Jánossal együtt csináltak a humoristából politikai etalont, ami természetesen Géza tulajdonságain is múlott, ez nem volt egyoldalú dolog, de lehetőség is kellett hozzá, és kellő menedzselés, amit Marton adott. Ha tehetség volt valakiben, akkor azt úgy tudta menedzselni, hogy az illető sztár lett. Gondoljunk a mai sztárokra, Farkasházy, Sinkó, Selmeczi, Trunkó, Nagy Bandó különféle területeken dolgoznak, de mind a Marton-féle humorfesztivál szülöttei. Őt csak az érdekelte, hogy sikere legyen annak, akit felfedezett, mert rajta keresztül tudta elmondani azokat a gondolatokat, amelyeket Ő képviselt. Szilágyi Gyurival nagyon komolyan dolgoztak együtt a fiatalok megismertetésén. Martonnal együtt egy egészen másfajta korszak zárult le végérvényesen. |