Miss Renée Fleming emberközelben

Színpad

Renée Fleming az ezredforduló első számú szoprán dívája, s amikor most a Vivendi-Universal csoporthoz tartozó Decca kiadó jóvoltából portré-DVD-jét élvezzük, meggyőződhetünk róla, hogy valójában milyen egy amerikai operaénekes hétköznapja. Fleming, mint minden valódi művész, érzékeny ember, ugyanakkor érzéki nő is.
Látjuk őt álmosan, pulóverben, egy pohár forró kávé mellett, kottával a kezében. Látjuk felkészülés, próba közben az önmagával örökké elégedetlenkedő művészasszonyt. Majd bemutatkozik mint anya, aki két kisiskolás gyermekével vesződik. S aztán sorra jönnek a fellépések koncertteremben, dalszínházakban. A hangja elbűvölő, lénye magával ragadó. S mutatják az autogramkérők gyűrűjében, a gratulációkat fogadva. Clinton elnök oly meghatottan, szeretettel és tisztelettel gratulál a dívának, mintha királynő elé járulna.
Igaza van, Renée Fleming a dalszínházak valódi királynője. Erről győz meg minket, amikor a másik DVD-n Desdemonaként látjuk-hallgatjuk. A New York-i Metropolitanben 1995-ben rögzítették azt az Othello-előadást, amelynek címszereplője Plácido Domingo volt, Jagót pedig James Morris énekelte.
Domingo, aki a XX. század egyik legkiválóbb Othellója, most is remek. Hangja talán csak egy árnyalatnyit megkopott, de mi hozzászoktunk, hogy tőle mindig a fénykorában készült felvételeit hallgathatjuk. Játéka viszont drámai erejű. A szerep és a művész olyan ritka találkozásának lehetünk tanúi, amelyből a tökéletes szerepformálás születik. Fleming Desdemonája csak a külső kezdeményezésekre reagál egészen a IV. felvonásig. Aztán rejtett érzelmei teljesen feltárulnak a Fűzfadalban és az azt követő imában. Fleming gyönyörűen énekel, s azzal együtt a játéka, a lénye is fanatizálja a nézőt.
A legnagyobb drámai színésznők sem tudnák mimikával, gesztusokkal, halk rezdülésekkel ennél jobban eljátszani Desdemonát. Mindent tud a korszerű operajátszási kultúráról. James Morris Jagójából hiányzik a rideg, gonosz számítás. Nemcsak megjelenése, de hangja is kevésbé predesztinálja Jago szerepére. James Levine karmester nagyon jó ritmust diktál a Metropolitan zenekarának.