Modern és hagyomány szimbiózisa

Kultpol

Eötvös Péter (1944) zeneszerzői életművét a modernség és a hagyomány szimbiózisa, karmesteri tevékenységét a felfedezőkedv és az értékek újraértelmezése jellemzi.
Élő zeneszerzőink közül Ligetit és Kurtágot is megelőzve az ő neve forog a legtöbbet a zenei nagyvilágban. Amikor 1998-ban bemutatták új művét, a Három nővért, akkor a Lyoni Opera premierjét rögvest rögzítették, s a felvételt a Deutsche Grammophon rekordidő alatt megjelentette a XX/XXI - Korunk zenéje sorozatban dupla CD-n. (Ebben a sorozatban a világ legnagyobb kortárs zeneszerzőinek művei jelennek meg, ezidáig mindössze egy tucat.)
A csodagyerekként induló Eötvös, akit Kodály tizennégy éves korában vett fel a Zeneakadémiára, előbb volt komponista, mint karmester. Zeneakadémiai tanulmányai alatt Fábri Zoltánnal, Makk Károllyal, Szabó Istvánnal működött együtt, később pedig a Vígszínház zenei igazgatójaként a színpadot is jól megismerte. Zeneszerzői útja aligha nevezhető konvencionálisnak, talán ezért is nehéz kijelölni helyét a kortárs zeneszerzés színpadán.
Műhelyéből hiányoznak a rutinszerű elemek, a darabról darabra visszaköszönő technikák és írásmódok. Eötvös művei egyénibbnek tűnnek jó néhány pályatársa darabjainál.
Mindegyikük mögött ott érezhető a koncepció, a lassan kiérlelt gondolatcsíra, a "nagy ötlet" jelenléte. - 1966-tól két éven át DAAD-ösztöndíjjal a kölni Musikhochschule karmester szakán tanultam, majd 1968 és 1976 között a Stockhausen Ensemble-ben játszottam zongorán, ütőhangszereken és a magam készítette live-elektronikus hangszereken - mondta Eötvös Péter. - 1978-ban Pierre Boulez meghívására az újonnan alapított IRCAM nyitóhangversenyét vezényeltem, és ezt követően 1991-ig a párizsi Ensemble InterContemporain művészeti igazgatója voltam.
Ennek ellenére sohasem szakadtam el Magyarországtól. Kezdetben kevesebbet, de az utóbbi időben egyre többet veszek részt a hazai kortárs zenei életben. Az UMZE Kamaraegyüttessel igen szoros a kapcsolatom, rendszeresen vezényelem az együttest. (Október 25-én a Bárka Színház Vívótermében az UMZE-vel többek között ifj. Kurtág György ősbemutatóját is vezényli - A szerk.)
A Budapest Music Center pedig folyamatosan megjelenteti CD-n a műveimet.
A zeneszerző 1992-ben alapítványt hozott létre, a Nemzetközi Eötvös Intézetet a fiatal karmesterek és zeneszerzők továbbképzésére. Az intézeti munkában aktívan részt vesz felesége is. Eötvös jelenleg Hollandiában él, a Hilversumi Rádió Kamarazenekarának állandó vezetője. Karmesterként, művészeti tanácsadóként és zeneszerzőként aktív résztvevője Európa legnagyobb fesztiváljainak.
Az idén nyáron Eötvös új művével, A balkonnal nyílt meg az Aix-en-Provence-i fesztivál. - Az akadémiai székfoglaló hangversenyen - mondta a zeneszerző - a szöveg és a zene szoros kölcsönhatásában az új lehetőségeket térképezem fel.
Azt szeretném, hogy a hallgatóban az akusztikus élmény befogadása által ugyanaz a vízió is megszülessék, mintha színházban lenne. Csodálatos elképzelésnek tűnik számomra, hogy a láthatót hallhatóvá, a hallhatót pedig láthatóvá tegyük.