Modernizáció

Színpad

Az Operaháznak teljeskörű modernizációra van szüksége. Új szemléletre, a teljesítmény, a kreativitás értékeinek támogatására, a pazarlás megszüntetésére, akárcsak Magyarországnak. Ahhoz, hogy az örökölt gazdasági-működési nehézségeket orvosoljuk, értelmes modernizálásra van szükség. Ennek egyik apró lépése, hogy a gazdasági egyensúly létrehozása érdekében tizedével csökkentjük az előadásszámot. Így is kétszer annyi opera és balett előadást fogunk tartani jövőre, mint a Scala, La Fenice Opera, vagy a prágai állami opera.

A Magyar Állami Operaház társulata Európa egyik legtehetségesebb, legerősebb társulata, elsősorban zenekarunk, énekeseink, táncosaink, karmestereink, műszaki dolgozóink jóvoltából. Ahhoz, hogy a társulatban rejlő erő újra a világszínvonalra emelje az Operaházat, a Ház elavult és korszerűtlen működését hatékonyabbá, takarékosabbá, és a minőséget, a teljesítményt támogatóbbá kell tenni. Színházigazgatói pályámon hoztam már létre új operatársulatot, modernizáltam az ország második legnagyobb városának nemzeti színházát és teremtettem a semmiből európai színvonalú, nemzetközi operafesztivált. Pontosan tudom, hogy melyek azok a lépések, amelyek elvezetnek az Operaház működési-gazdasági megújulásához. Tisztában vagyok azzal, hogy ezek a lépések csak annyira lehetnek szigorúak, hogy a már meglévő értékek ne csorbuljanak, de új értékek jöjjenek létre. Széles körben egyeztettünk, és a vezetőség valamennyi tagja egyetértett a változtatásokkal, közösen határoztunk.

Az előadások számának csökkentése, az Erkel átalakítása, az új informatikai rendszer üzembeállítása, egy új kamara-színpad létrehozása, a világítás modernizálása, a költségek és a bevételek szakszerűbb tervezése mind a hatékonyabb működést, magasabb művészi teljesítményt segíti úgy, hogy még költségeket is takarítunk meg. Tudom, hogy az ellenkezők mellett a Házon belül és főként a nézők között sok szövetségesünk van.

Biztos vagyok abban, hogy Keveházi Gábor balettigazgató úrnak és az egész társulatnak az az érdeke, hogy meghozzuk azokat a változtatásokat, amelyek az Operaház felemelkedéséhez vezetnek.

Hegyi Árpád Jutocsa, DLA
A Magyar Állami Operaház főigazgatója